Full version: palsternackor
smaragden15
Har en fråga? Jag sådde palsternacka förra året men det blev inget utav dom så dom blev kvar i jorden. Men nu i år så dök dom upp. Men det var någon som sa till mig att dom blir giftiga om dom kommer upp andra året! Är det någon som vet om det stämmer?
Peztis
Menar du att de inte alls kom upp eller menar du att rötterna blev väldigt små? Den största tillväxten sker på den tidiga hösten så tittade du lite för tidigt?

Vet inte om de blir giftiga eller så (tvivlar på det, dock) men jag tror inte att de är så mumsiga i år om de grodde och växte upp lite förra året, de lär vara rätt träiga nu. Men om du låter dem vara så kommer de att skjuta i höjden och blomma (vilket de borde redan ha gjort i o f s), sedan kan du ta fröer och så i höst eller nästa vår. Palsternackor är tvååriga.

Åsså ett VARMT VÄLKOMMEN HIT!
smaragden15
CITAT (Peztis @ 21-07-2013, 14:46) *
Menar du att de inte alls kom upp eller menar du att rötterna blev väldigt små? Den största tillväxten sker på den tidiga hösten så tittade du lite för tidigt?

Vet inte om de blir giftiga eller så (tvivlar på det, dock) men jag tror inte att de är så mumsiga i år om de grodde och växte upp lite förra året, de lär vara rätt träiga nu. Men om du låter dem vara så kommer de att skjuta i höjden och blomma (vilket de borde redan ha gjort i o f s), sedan kan du ta fröer och så i höst eller nästa vår. Palsternackor är tvååriga.
Åsså ett VARMT VÄLKOMMEN HIT!

Hej och tack. Jo dom kom upp två cm blast. Så jag lät dom vara kvar. Och jag hade glömt bort det så helt plötsligt så fanns dom där. Och jag har fått en blomma på en av dem. Ser ut som en krondills topp. Har inte kollat hur det är under jorden.
Peztis
Spara blomman och låt den gå i frö. Se till att du plockar dem när de har torkat men håll lite koll så att de inte hinner sprida sig. Oftast vill man ju själv bestämma var de ska växa. smile.gif

Förvara sedan fröerna tills de är helt torra, gärna i ett kaffefilter. Glöm inte skriva på vad det är, man glömmer sådant rätt fort och det gäller att kunna sina fröer om man missar.

Palsternacka man som sagt sås i höst precis innan det fryser till eller i vår. Palsternacksfröer kan du bara behålla ca ett år, sedan tappar de livskraften ordentligt.

En palsternacka som har gått i blom är inte mumsig så den kan du glömma. Däremot så kan du ju klippa av blasten och krydda med, den har mycket smak den med. Låt den gärna koka med i t ex gryta eller liknande. Du kan ju sedan lyfta bort den.
Peztis
Här hittar du bra information om palsternacka och vad som är ätligt osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon