tobbe56
21-07-2013, 21:00
Ja, som ni såg i beskrivningen rör det sig om att anlägga en ny köksträdgård på en gammal yta. Det är ca 40-45 m2 där det under den tid vi bott i huset vuxit gräs, mossa, kirskål, tistlar och andra tråkigheter. Det som kommer få stryka på foten är en hel del smultron och lite rabarber. En förlust som känns acceptabel för att få tillgång till hela ytan.
Vad är det då jag vill ha hjälp med? Jo, eftersom mitt trädgårdsintresse bara funnits i ett par år saknas en hel del kunskap. När man gör ett projekt av den här skalan känns det vettigt att få en god grund att stå på istället för att chansa och göra bort sig.
Jag har under helgen börjat rensa bort ogräset och försöker göra upp en plan för hur arbetet ska fortgå.
1. Layout, växtval och tankesmedja
2. Markarbete, markduk och stensättning
3. Plantering och etablering
4. Underhåll och skötsel
Jag har börjat skissa på en layout [attachment=77643:layoutskiss.pdf] Trädgården ligger i solläge nästan hela dagen förutom de tidigaste timmarna på morgonen (fram till 9 ungefär. Det som jag tänkt mig är att ha 4 höjdbäddar för kryddor, en mer dekorativ kruka/installation i mitten och sen tar det lite stopp.
Hur känner ni, vill ni hjälpa mig på vägen? Vad får jag inte missa att ha med?
Blir nog jättelikt. Skulle föreslå täckning av marken med rejäl markduk och sen plattor eller grus ovanpå.
Förutom kryddor skulle jag satsa på några grönsaksland.
Helén
Hej,
låter som ett väldigt kul projekt, hoppas du inte har brått.
Det är väl kirskålen som är storjobbet i detta - täcka med markduk ordentligt är nog ända vägen, om du ska odla. Läs på om kirskålsbekämpning så att du inte blir besviken!
sen är säkert bara att odla på.
Jonas L
23-07-2013, 17:48
Jag har en hel del kirskål bland grönsakerna och man ska inte vara för rädd för det. Man ser till att grönsakerna växer upp innan kirskålen kommer igång (alltså rensar kirskålen precis innan man sår). Sen har jag helt rensat bort kirskålen i ett avsnitt genom att ta upp och sikta all jord. Det funkade bra men det krävde lite aktiv rensning de första veckorna för att ta hand om rotbitarna som hade slunkit igenom.
Det jag egentligen tänkte säga var att försök anpassa det så du kan göra det i etapper. När du har odlat ett eller två år kommer du ändå inse misstagen med layouten och då är det bättre att bara halva är gjord så du kan anpassa resten av ytan efter det du saknar. Växelbruk är bra och då ska de olika grödorna helst inte skugga varandra för växlar man så kommer man ibland ha de höga sakerna mot söder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.