EmHa
Hej!
Vi ska bygga växthus, som hamnar omkring 17-20 kvm.
jag har iaf i nuläget tänk mig att ha ett helt golv och odla i krukor mm. det enda jag skulle vilja ha i jorden direkt är vindruvsplantan.

nu när vi sitter och räknar lite på det hela så har vi lite funderingar.

1. ska man bygga under mark (ca 80 cm för frostfritt) om man inte tänkt ha nåt i jorden utan i krukor?
spelar det nån roll? skulle man INTE göra så annat än om man vill utnyttja jorden?
elr är det så att i o med att man gör så, så kan man börja "tidigare" i växthuset med det man drar upp under våren? vi vet inte riktigt hur vi ska göra där.

2. OM det nu blir frostfritt, kan man övervintra alla växter där ist för i källaren elr är det FÖR kallt? typ pelargoner mm..

har inte så mkt koll på all detta, mer än att vi kanske tänkt ha det som ett "orangeri" där vi kan mysa, men då jag kommit igång med allt som har med fröer, dra upp osv, kanske man kan ha lite tomater / gurka mm också.
så det är ju bra att veta hur ni andra har gjort... bättre att vara klok nu än efter, då vi redan börjat bygga.
tacksam för svar!
Ha de bäst / Gittan
Bassam
Hej
Jag ska försöka svara did:
1 Du behöver inte bygga under mark.
2 Du kan använda den som övervinter.
3 Du kan plantera tidigt på den.

Obs

För att miljö växthus ligger under kontrol hela året.

H.Bassam
rosita
Att sänka ner växthuset lite, gör att det blir högre och därmed mer rymd i huset. Vi har lagt vårt golv i marknivå och sedan ställt huset på en ca 30 cm mur och får på det sättet ett högre hus.

Om ni vill hålla frostfritt i växthuset så måste ni ha värmefläkt med termostat. Om ni isolerar bra under huset, så spar det energi. På golvet brukar jag även lägga en frigolit, 10 cm, för att hindra kylan från marken. Sedan har jag bubbelplast i halva huset och värmer bara den delen.

I växthuset kan man börja ganska tidigt med att dra upp växter, speciellt om man har värme.

Peztis
Misstänker att du på din första frågar menar att om man måste gräva ut ned till frostfritt även om man inte tänker fylla det med jord sedan.
Om det är så du menar så är väl svaret att du måste gräva dig ned till frostfritt på det som växthuset ska stå på och där finns det ju olika varianter.
1, Man gräver ned plintarna till ett frostfritt djup och låter övrig mark vara som den är, man jämnar bara till, lägger ca 15 cm kross som vibreras, stenmjöl eller sättsand och på detta plattor.
2, Man gräver en kanal ned till frostfritt och murar upp eller gjuter en mur som växthuset står på. Ytan innanför som plint-varianten.
3, Man gräver ut hela ytan och sätter plintar, lägger kross upp till önskad nivå och sedan plattor.
4, Man gräver ut hela ytan, bygger mur och fyller upp.
5, Man gräver upp hela ytan, bygger mur men man fyller inte upp utan låter växthuset stå på detta för mer volym (volym är viktigt!).

finns säkert många fler varianter men det där var några. Fördelen med att gräva ur och fylla upp är att man kan då passa på att isolera underifrån.

För att svara på din andra fråga så beror det ju fortfarande lite var du bor. Jag tror inte att du kommer få frostfritt i växthuset utan extra värme och att värma upp ett så stort växthus är kostsamt. Man kan därför avgränsa växthuset eller ställa ett litet temporärt drivhus inne i ditt större och övervintra känsliga växter där.
KRT
CITAT (Peztis @ 22-07-2013, 12:29) *
För att svara på din andra fråga så beror det ju fortfarande lite var du bor. Jag tror inte att du kommer få frostfritt i växthuset utan extra värme och att värma upp ett så stort växthus är kostsamt. Man kan därför avgränsa växthuset eller ställa ett litet temporärt drivhus inne i ditt större och övervintra känsliga växter där.

I Sverige kan man inte hålla ett växthus frostfritt utan någon form av uppvärmning, oavsett hur bra man isolerar, så kommer temperaturen inne utjämnas mot den där ute (olika fort dock)... Däremot kan man ju självklar bygga i isolerplast, med frigolit i golv etc, men utan tillförsel av värme går det inte.

Jag bor i Skåne, zon 1 och trots bubbelplast, får jag börja värma så fort det går ner under några plusgrader på natten - eftersom jag vill hålla frostfritt.
Peztis
Nä, det var det jag trodde, jag vågade dock inte säga bergis eftersom jag inte vet hur det är i Skåne. Men det är klart att det kan bli måååånga minus där med precis som här i Stockholmsområdet.
kerstin z5-6
Sår o ställer ur med frostvakt i bubbelplastad avskild del i mars i z 5-6 Västerbotten.Pellis mm mår bäst i frostfritt till dess
Bassam
Hej
Tyvärr, det är Sverige klimaten, så kan inte bygga växthus utan kontrollerar varme, fukt, och luft, för att nå resultaten som vi tycker om.
H.. Bassam
ingmet
Hej,
Monterade ett förra sommaren på 18.9 kvm.
Grävde ur och gjorde lecamur, dels för att som Rosita skriver få högre höjd inne men även för att kunna få isolering underifrån.
På jorden las markduk, sen makadam, därpå 10cm frigolit, sen stenmjöl och överst betongstenar. Valde att lägga sten i hela växthuset. Vindruvans rotsystem växer genom ett rör i lecagrunden ut i det fria.
I våras satte jag upp ett innertält (plastväxthus) köpt på Jula med en s.k frostvakt för att kunna hålla plusgrader till frösådderna. Växthuset i övrigt höll samma temperatur som världen utanför.. Dvs var det -20 ute så var det samma inne.
Installerade även el och vatten i växthuset - vilket var en mycket god investering.

Hälsingar från ett just nu regnigt Stockholm. sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon