Sommartorparn
Jag ska få grävhjälp att anlägga ett planteringsdike där jag ska ha någon slags buskar (vet inte ännu vad). Mellan diket och huset ska det bli plattor och denna sittplats ska ha svag lutning från huset mot planteringsdiket/buskarna. Hur undviker man att att buskarna får blöta fötter?

Läser ibland att man ska lägga makadam i botten av planteringsgropar för att dränera. Men gör detta någon nytta, egentligen?. Jorden kommer ju ganska snart att rinna ned i makadamet och hur dränerande är det då ?Eller behöver man göra en mera avancerad lösning med dräneringsrör och markduk. Hurdå, i så fall?
Huggorm
Om tomten är precis platt och det är styv lera så får man ju göra något åt dräneringen men annars rinner det ju ofta undan ganska snabbt av sig själv ändå
Sommartorparn
Tomten lutar mot huset. Hela operationen motiveras av att jag vill få vattnet rinna från huset och ned i nämnda dike. Marken är hårt packad gårdsplan på lera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon