Leopardcookie
22-07-2013, 11:05
Jag hittade en viticella huldine som var riktigt vacker i förbifarten och tog en omogen fröställning. Går det att torka den på något sätt för att fröså den sen?
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2013, 17:15
Jovisst kan du men jag tror ju inte fröerna kommer gro sen, fröerna bör mogna på plantan. Välmatade och väl mogna fröer som man torkar brukar ha hög grobarhet, omogna fröer man torkar har oftast mycket låg grobarhet.
kerstin z5-6
22-07-2013, 20:31
håller med Åsa
Visst är det så, det bör alltid mogna på kvist.
Men nu har du ju plockat och det kostar dig inget att försöka. Så lägg frökapseln i en papperspåse eller kaffefilter. När den har "luddat till sig" kan du lägga undan den på bättre sätt och sedan prova att så den nästa år. Har du tur så kanske något gror! Tveksamt är det ju men man ska ju ha lite tur ibland.
Leopardcookie
23-07-2013, 11:54
Såhär ser fröerna ut, de är ju gröna i mitten. Men de är luddiga, är de mogna eller omogna då?
Hej
Jag tycker inte att man kan plantera frö som tog från olika stället på grund att de fick blanda ärv under blommor tid, men frö som kommer från kända företag blir mogna bra, och finns garanti för att du ska få samma sorten som du tycker om, för att företage får frö under kontrol perioden, så vinner man tiden.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.