Full version: Sköta vindruvor
Yeltzin
Tjosan!!

Vi köper ett hus nu som vi flyttar in i 1 okt, och med i det huset kommer ett växthus med en rejäl vindruvsplanta på ena kortsidan full med druvor..
I växthuset finns en taklucka och givetvis en dörr, men annars inget som sköter sig själv, och vi fick en rundvandring av nuvarande ägarna, där de visade att man skulle nypa av alla skott, för de tog kraft från bären.

Så.. helt utan kunskap och utan gröna fingrar.. Hur gör man? (har försökt googla, men allt som man hittar är hur man planterar och får de att växa, inte sköta de när de är fullvuxna)

Vattning?
Vinter och frost?
Nypa skotten?
Ventilation?
Sol/Skugga?
?? smile.gif

Mvh Andreas

[attachment=77646:druva.jpg]
Bengalow
Vattning behöver du inte bekymra dig om. Vinstockar har enorma rötter, som söker sig fram till "vätskedepåer".
Beträffande nya skott, så är det precis som med tomater...alla tjyvskott skall väck, för dom tar för sig av tillväxtkraften till bären.
Dom är lätta att hitta - ljusgröna, där bladverket i övrigt är mörkt grönt.
Se till att du bara har 3-5 grenar med frukter. Jag har rest runt en hel del i Italien och Spanien, och sett hur hårt man beskär buskarna.
Det är nästan en synd, men dom har kanske 1000 st. som skall skördas.
Jag har min vindruva på friland, men kan tänka mig, att det blir för varmt i växthus, så ventilera så mycket du kan, speciellt nu i denna heta sommar!
Beskärning sker i jan-feb, och då skall man ta bort alla gamla grenar. Druvorna kommer på de nya. När du ser att det kommer blomanlag, så nyper
man grenen ett blad bortanför fruktställningen. Alla de grenar/blad som du inte vill ha nyps ett blad från stammen...
Lycka till!
Peztis
Så som jag har hört - och gör - så ska den stora beskärningen göras vid nyår. Det är då man klipper bort och formar den. Och sedan som Bengalow skriver så klipper man bort ett bladpar efter druvklasen under sommaren, låt det bara vara en klase per gren.

Jag har klippt bort en massa på min nu och de skotten har jag just satt i vatten för jag har inte hunnit ta hand om det. Jag ska nämligen klippa alla bladen och använda dem till att göra vinbladsdolmar - supergott! Det är lite pyssligt och tidskrävande men skoj och väl värt besväret.

Här har du en artikel om vinterbeskärningen och är är en om skötsel och beskärning.

Ser att det på den senare länken står att Frankethaler ska växa i växthus i zon I-II men min står numer på friland i zon III-IV, när jag planterade den för 13 år sedan stod det dock ett växthus över men det är skrotat sedan några år tillbaka.

I nya växthuset planterade jag en Himrod men den överlevde inte.
Yeltzin
Hej alla goa!!

Nu är det snart nyår, och jag har gett mig på att beskära vindruvorna utan att veta ett smack!! läste lite artiklar om det först, men man är ju helt ny på det här.. så ...

Bara tänkte fråga så det här inte ser helt galet ut, och jag har gjort nåt dumt, eftersom jag inte riktigt kan tolka vad som riktigt är vad med min kunskap.. men .. har beskärt nu iaf.. före- och efterbilder..

[attachment=79635:f_re.jpg]

[attachment=79636:efter.jpg]
RibesRubusVitis
Det ser riktigt bra ut. Man kan klippa nästan hur hårt som helst, bara det finns några knoppar kvar som kan ta vid nästa år. I topparna där det ser ut som sopkvastar skulle jag ta bort ytterligare småkvistar och bara spara en på varje ställe. En så kraftig vinstock kan man annars beskära mycket senare, när risken för frostskador är borta.
Anna-Karin Lundberg
Jag har också en druva som måste beskäras. Den är ganska ny men har under denna sommar rännt iväg och helt klätt en mindre husvägg! Vilken enorm växtkraft!
Jag läste en del om beskärning när jag planterade, men de fina teckningarna i boken stämde inte överens med grenarna på min planta. Och nu är den ännu grenigare. Jag ska försöka bringa ordning i den nu under julen, men det finns lixom ingen grundstam som man ser på ritade bilder.

Min växer på en armeringsmatta, ska jag försöka få den till ett T där det går gå upp nya grenar på "överliggaren" på bokstaven T eller räcker det om jag klipper bort de långa lianerna som väller fram? Det är läskigt att klippa fastän jag läst att man inte dödar plantan, den växer ändå så det knakar.
Bassam
Hej

Om man vill beskära vindruvor for att behåller formen, det är lätt, men om man vill beskära för att få bra frukt,

man måste först vet vad heter sorten, för att finns olika sorter:

alla de bär frukt på grenar som kommer före året, men finns sorter som:
A som bär frukt på Ned av grenar så måste beskära låg över 3-4 frukt knoppar.

B de bär frukt i mitten så de beskäras över- 4 -6 frukt knoppar.

C de bär frukt på toppen av gre så de beskäras länge,

D det finns sorter som ber frukt på hela gren.

Så behöver jag vet vad heter den sort först.
H.Bassam
CillaM
CITAT (Yeltzin @ 15-12-2013, 22:35) *
Hej alla goa!!

Nu är det snart nyår, och jag har gett mig på att beskära vindruvorna utan att veta ett smack!! läste lite artiklar om det först, men man är ju helt ny på det här.. så ...

Bara tänkte fråga så det här inte ser helt galet ut, och jag har gjort nåt dumt, eftersom jag inte riktigt kan tolka vad som riktigt är vad med min kunskap.. men .. har beskärt nu iaf.. före- och efterbilder..

[attachment=79635:f_re.jpg]

[attachment=79636:efter.jpg]

Bra gjort! Men det finns tre grenar som jag skulle tagit också. Från höger, de tre grenar som drar åt höger. Kvar har du huvudstammarna. Putsa bort "borstarna" överst. Och så vill jag säga att du för övrigt har en väl så snygg vinplanta smile.gif
Monarda
När jag ser det här så blir jag väldigt sugen att plantera en vinranka även i mitt växthus. Råkar du veta vad det är för sort?
Bassam
Hej

T formel till vindruvor är mycket bra på grund att de bjuder mycket sol till växt så de ger bra frukter också luften rör sig bra genom växter, så blir detta minska risken till insekter o sjukdom.

H.Bassam
Lennart vinvetare
Hej Andreas,

Det du önskar veta rymmer en hel kvällskurs på Vuxenskolan eller annan.

Jag kan hjälpa dej lite på vägen.

Tiden säjer att jag inte hinner förrän efter helgen.
Mina tips kommer här men även på vinplantan.se

Lennart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon