EvaKlemming
Hej
Såg den här annonsen på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Smaragd_th...m?ca=11&w=1
och står i valet och kvalet om jag skulle kunna klara gräva upp, transportera och gräva ner dem, allt i rimlig tid utan att de torkar ut och dör?
Samtidigt tittar jag lite på att köpa i kruka och få hemleverans. Men firmor som annonserar på Blocket? Är de seriösa? Det verkar inte så väldigt mycket dyrare och ger säkrare etablering kanske?

Alltså har ni ngn erfarenhet av
1 köpa så stora smaragd på rot
2 köpa tujor på blocket från "riktiga" firmor?
eller har ni åsikter om något av det. Snälla hör av er.

/Eva
KRT
Jag har ingen erfarenhet av att köpa så stora tujor, men jag har nyligen grävt upp och flyttat större tujor. Det jag kan säga är att det krävs MYCKET vatten, och att man försöker få med så mycket rötter som möjligt. Det är inte omöjligt, men det kräver en koordinerad insats; typ gräv hålen färdiga, vattna i dem, kör och gräv upp tujorna (evt linda rötterna i fuktigt tyg så de inte torkar ut), snabbt hem och i marken direkt. Klarar du uppgrävningen och omplanterinhen på 1-2 dagar fungerar det nog (under förutsättning att du håller rötterna fuktiga och inte låter dem torka ut).
Enfördel är att tujor har ganska grunda rotsystem, det gör dem lite lättare att få upp....

Jag misstänker att många som säljer tujor i kruka på blocket har hämtat hem dem fr mellan Europa, och då kan man ju fundera lite över deras härdighet och hur de klarar svensk vinter (och om de bär med sig svampsjukdommen som drabbar tujor). Tujor som stått i jorden några år i Sverige lär iaf klara vintrarna här smile.gif
Huggorm
Du kan antagligen glömma garanti för att plantorna skall ta sig om du köper av de där blocketfirmorna och du kan garanterat glömma det om du köper och gräver upp den där häcken. Det är en chanstagning men har man tur så går det bra

CITAT (KRT @ 23-07-2013, 10:50) *
Jag misstänker att många som säljer tujor i kruka på blocket har hämtat hem dem fr mellan Europa, och då kan man ju fundera lite över deras härdighet och hur de klarar svensk vinter (och om de bär med sig svampsjukdommen som drabbar tujor). Tujor som stått i jorden några år i Sverige lär iaf klara vintrarna här smile.gif

Men en brabant är väll en brabant och likadan överallt? Eller har vi speciella extra härdiga här uppe?
EvaKlemming
Tack för er tänkvärda input. Och för att ni hejdar mig. Det lutar mot att skrota båda alternativen. Bara för att spara några hundralappar så riskerar jag att döda en massa fina träd och bara logistiken med all den hjälp jag kommer behöva... jag ror nog inte i land det.

Det kanske inte är så dumt att starta med lite mindre plantor som är hanterliga, jag menar de växer ju upp så småningom.

Slutar antagligen med att jag går till min vanliga plantskola.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon