|
Vi håller på att försöka tömma huset på alla dessa små saker man samlar på sig. I ett försök att bli av med den del åkte vi förra lördagen till Täby Galopp och loppmarknaden där. Visste väl inte riktigt vad jag skulle vänta mig då jag vet en som säljer där lite då och då medan en sa "ALDRIG MER - JAG SLÄNGER HELLRE!". Framför allt undrade jag vad min man skulle tycka om detta...
I alla fall, vi packade bilen full med saker: nya lakan i förpackning, en massa te- och kaffemuggar, leksaker, spel och pussel, små väskor, pynt och bra att ha-saker.
Tydligen är gången sådan att mellan 10 och 12 ska säljarna få ställa upp sina saker och mellan kl 12 och 16 så får köparna vara där. Så var det väl tänkt... Vi var där 10.15, stod i låååång bilkö (tänk färjeläger) och vid 10.45 stod vi parkerade på vår plats. Vi öppnade bildörrarna och bli påhoppade av en mobb (kan inte kalla det för annat...) som frågade vad vi sålde och började frenetiskt rycka i allt och fråga vad allt kostade. Jag blev helstressad! Ordningen jag hade gjort och planerat flög sin väg totalt och jag gillar INTE när jag inte har kontroll. Någon tant frågade vad lakanen kostade och gillade inte priset utan säger "Det är faktiskt loppmarknad, det här!". Vaddå! Innebär det att jag ska sälja helt nya set med lakan för 5:-? Jag trodde i min enfald att en bra försäljning är när jag känner mig nöjd med de pengar jag har fått och köparen känner att den har gjort ett fynd. Inte att jag ska lägga ned en massa tid på att plocka ihop och prissätta, åka några mil, spendera hela dagen, betala för att stå där och sedan GE bort sakerna! Fasen vad sur jag blev!
Efter en helsnurrig och stressig timme lugnande det ned sig och sedan var det en lite mer normal takt. Det var jättekul att få prata med människor av alla sorter och åldrar, många är ju trevliga och skämtsamma och man pratar om allt möjligt och dealar emellanåt.
Sedan har vi då det där med att pruta... Jag har inget emot det men vissa är inte riktigt kloka! Ett exempel: jag hade en liten teflonpanna (använd en eller två gånger) som jag sa kostade 5 kr, kvinnan tjafsade och tjafsade och skulle bara betala 2 kr. Så ok då, jag orkade inte med henne och gav med mig till slut. När hon skulle betala så så började hon om och skulle bara betala 1 kr! Då härsknade jag till och gav mig inte - det blir så himla löjligt för en krona! Hon betalade till slut sina 2 kr. Detta scenario upprepade sig några gånger och jag såg att grannen råkade ut för det också - han blev också sur och gav sig inte! Just det där man har kommit överens och då ska de börja om igen! Som min man sa, det blir lite löjligt av dem att tjafsa om en krona eller två när det hänger tjocka guldarmband vid händerna...
I alla fall... Vi sålde ca 2/3 av det vi hade med oss och väskan med pengar innehöll i alla fall en del sedlar och mynt så vi kände oss nöjda. Och hör och häpna, min man sa att det här ska vi göra om igen så på lördag tar vi nästa runda.
Dela gärna med er av era erfarenheter och om ni har bra tips!
Kom på en sak till som jag undrar. Vissa saker är bra att sälja på loppmarknad medan andra på Blocket eller Tradera. Hur resonerar ni, vilka saker får man ut mest av var?
Sitter och funderar på katttransportburarna vi har, de verkar inte ligga länge på Blocket och jag misstänker att jag inte får det jag vill ha på loppmarknaden. Men sedan är det ju enkelt att bli av med dem på loppmarknaden medan man på Blocket ska komma överens om tid och plats...
Anki på Öland
24-07-2013, 11:01
Jag är nog lite bakom flötet.... har ju massor av loppisar häromkring som vi går runt på lite då och då.... har aldrig kommit på tanken ens att man skulle pruta på dom låga priser som är satta - tycker jag det är för dyrt köper jag det inte.....
skånepåg
24-07-2013, 11:24
Jag ger bort och slänger det som inte någon vill ha för du ser hur galna människor är numera, och om du tyckte det var jobbigt så ska du hålla dig borta från blocket Det borde finnas en hel del olika second hand butiker runt omkring så gör en googling och kolla ungefär varenda länk och blogg för det finns massor med små tips man missar som en bod man aldrig lagt märke till som används till att sälja hemmagjort pyssel och småsaker de kanske är intresserade av och erikshjälpen och röda korset och alla sådana
*Stintan*
24-07-2013, 11:35
Ja inte ska man sälja på loppis om man vill ha ut det man tycker prylen egentligen är värd. Då är nog Blocket bättre. Har varit på bakluckeloppis ett par gånger och upptäckte första gången att jag hade en del för bra och dyra saker med. På något sätt känns det som om man kan sparka sig trött istället för att sälja på loppis med tanke på vilket jobb man lägger ner och den lilla summan man får för grejerna om man alls blir av med dom.
Facebook har många lokala försäljningssidor där man kan ha fast pris alternativt låta folk buda. Ett enklare alternativ till Blocket. Skönt också om man själv slipper forsla o packa.
Natur liv
24-07-2013, 13:31
Om du funderar på vad som bäst säljs på Tradera, blocket eller på loppis så kan du söka om motsvarande prylar (som du har) säljs hos dem och till vilket pris. Glas från Kostaboda, lergods från Höganäs, linnetyg, retroprylar mm brukar kunna säljas bra på Tradera. Större möbler är Blocket bättre för.
Det mesta kan säljas på loppis, men det blir i allmänhet billigare. Jag har själv fyndat vackra glas på loppisar till småpengar. Glas jag har köpt för mindre än 50 kronor på loppis kostar på Tradera över 150 kronor. Nya 250 kronor.
Allt hänger på hur mycket tid du vill lägga på det. Att sälja på loppis är en insats under en dag eller vad du har bestämt dig för. Att sälja på Tradera och Blocket kräver uppföljning och kontakter med köpare, transporter, betalningsuppföljning osv.
Jag har sålt en del på Tradera så jag vet att det är oerhört tidskrävande både med att lägga upp annonserna och sedan att administrera det hela. Så tidsmässigt är loppis nästan bättre. Har faktiskt haft några linnedukar på Tradera som jag inte fick sålt!  Som alltid är det väl att det ska ske vid rätt tillfälle. Blocket, är inte det rätt dyrt egentligen? Jag menar kring 30:-/annons (beroende på vad det gäller). Den affärsidén skulle man ha haft... Alla gör ju jobbet, bara att håva in pengar!
Jag har aldrig sålt på loppmarknad,men funderar på att göra det.Min svärmor har flera ggr.varit på bakluckeloppis.Hon prissätter och visst allt blir inte sålt,men en del.Har aldrig hört att de prutar men det kan ju va så att det är så vanligt att hon ser det som självklart? Jag har sålt en del på blocket,och även köpt upplever att det oftast är en del prutmån,men ibland går det inte hör nog till att försöka iallafall,när vi var spekulanter på vårt hus sålde vi mycket,vi skulle få besked om huset på fredag och bestämde att om vi fick huset skulle husbilen säljas,gubben la ut en annons på torsdag,och då var det klart att vi fick en spekulant direkt! Vi hade satt ett bra pris vi ville ju sälja,och alla tillbehör följde med men de ville komma direkt och jag blev lite sur eftersom vi hade bestämt att vänta tills allt var helt klart med husköpet.Men de ville ha husbilen och la ett bud,gubben frågade mej va säjer du? Inte en krona går jag ner! De svarade vi ska inte bråka vi köper bilen! Men en del saker som stora skåp en gammal soffa mm sålde vi för vad de bjöd,var ju billigare och smidigare mer miljövänligt än att slänga. Detta sålde vi på blocket,kanske är det bäst för lite större/dyrare saker,och man bestämmer ju pris själv där även om det kan vara bra att ha en liten prutmån! Tradera,där har jag bara köpt än så länge,drar mej för att sälja för man ska packa och skicka grejorna. Här finns även nåt som heter Bengtsforstorget,gratis för privatpersoner,det täcker ett ganska stort område kan tänka mej att det finns på de flesta orter. Nåt som jag även funderar på är "garageförsälning" då säljer man hemifrån kanske inte lika stor kundkrets,men kan kanske va nåt! Men förstår fullkomligt att du blev stressad och sur när du inte fick göra iordning ifred,och att pruta på nåt som kostar 15kr,skulle aldrig komma på tanken!
Tack för era kommentarer. Klint, de prutade för 5:-sakerna!
Jag är också inne på att ha garageförsäljning särskilt som vi en dag har en lokal marknad och det drar hit folk. Men mannen gillar inte tanken på att främmande ska komma hit på vår tomt... Jag tänkte att det vore perfekt, just för de där sakerna som är lite större (träningscykel, cyklar, udda möbler osv).
Handlar på loppis gör jag gärna och prutar aldrig. Sälja skulle jag nog inte klara, då jag skulle bli rätt förb***ad på de som prutar på småsummor. En pryl som är prissatt till 5 kr kostar 5kr inget att pruta på i min värld. (Jag hade nog dragit till damen med teflonpannan)  Pestiz
*Stintan*
25-07-2013, 13:06
Garageförsäljning tycker jag verkar perfekt. Önskar jag hade ett garage. Då behöver man ju inte heller begränsa sig till bara en dag och man kan förbereda i lugn och ro.
Nu är hela huset uppochnedvänt, känns det som! Har allrummet fullt med saker som vi imorgon ska försöka kränga och mannen säger inte längre tvärnej till att ha garageförsäljning. Han inser också att om vi ska få några pengar för våra oönskade pinaler så måste vi ju försöka sälja det på ett eller annat sätt.
De säger det ska bli varmt imorgon. Hua!
hattstugan
26-07-2013, 19:25
Lycka till med försäljningen Peztis! Stå på dig mot prutarna! De är så jobbiga men behöver också lära sig att inte pruta på så låga priser! Är likadant i Fyris Park i Uppsala!
Har funderat lite på att åka till Uppsala, faktiskt. Vet att min bror har sålt där och för mig är det inte så långt. Hur är "mentaliteten" där? Mycket prutande, vad är det för folk som kommer? Förlåt jag säger det men är det många invandrare? (Nej, jag är inte rasist!)
hattstugan
26-07-2013, 21:35
Mycket invandrare ja då det bor många i Stenhagen intill Fyris Park! Prutar gör de och mentaliteten är där efter! Tyckte det var svårt att sälja senast jag var där för ca 1,5 år sen!
CITAT (Peztis @ 26-07-2013, 22:22)  Har funderat lite på att åka till Uppsala, faktiskt. Vet att min bror har sålt där och för mig är det inte så långt. Hur är "mentaliteten" där? Mycket prutande, vad är det för folk som kommer? Förlåt jag säger det men är det många invandrare? (Nej, jag är inte rasist!) Åk till Norrskedika istället.  Strax norr om Östhammar. Sveriges första bakluckeloppis. http://www.bakluckan.se/
Tack för tipset Anma men då börjar det bli lite långt, skulle ta mig 1,5 h att åka dit.
Nä, nu är det dags att skutta i säng så man orkar med morgondagen!
Lycka till i morgon! Stå på dej! (eller kanske bättre att sätta ett lite högre pris)
Idag var det varmt och dammigt!
Det var faktiskt en hel del folk men förtjänsten idag blev ynka 570:- efter avgiften, nästan 1/5 av förra veckan. men så var det andra saker vi sålde så det är klart att det spelar in.
Det är svårt det där med prissättning. Ex hade jag satt 40:- på alla pussel (jättefina och i jättebra skick) och och då är det någon sur en som säger till sin man att det är alldeles för dyrt och bara går där ifrån. Men fråga mig då och jag går med på något annat då!
skånepåg
27-07-2013, 17:36
Pussel och spel har jag en hel del, som massor av gamla bordsrollspel i original från 80 tal och uppåt, mycket slitningar mm. som skulle vara värda tusentals annars så säljer de med nog för runt 50 lappen Ingen budgivning och prutning denna gång, men alla bud är välkomna som det sägs men vissa vill ju bara hitta så billigt som möjligt och tror inte det finns en chans till prutning när priset är lite för (högt)
Men om man bortser från spel som kan ha samlarvärde,ett begagnat spel tycker jag skulle gå att sälja med tanke på att de kostar mycket att köpa nytt! Men det gäller väl att ha rätt kunder
skånepåg
27-07-2013, 18:24
Tradera är en bra inkomstkälla för samlare mm. så visst finns det köpare för det mesta
Jovisst Skånepåg,men jag menar ett vanligt sällskapsspel som man kan ha roligt med i många år utan att det blir förstört,ska man köpa nytt så går det på 200-500spänn,barnfamiljer borde kunna sälja såna tänker jag!
skånepåg
27-07-2013, 19:19
Jodå helt klart, spel och pyssel sälj mycket för en billig peng när man tittar runt på olika loppisar och div. andra ställen, man behöver inte köpa alla nyproducerade sakerna för de är oftast bara intressanta i fåtal år ändå
Eva i Skåne
27-07-2013, 21:03
Pussel hade jag en del på en bakluckeloppis. Fina pussel från WWF med djurmotiv. Tog bara 25:- men tror inte jag sålde ett enda. Det var många andra som hade liknande. Jag tycker det verkar vara lite av en slump vad som går bra. Har man samma med nästa gång är det ingen som köper
Eva, visst är det så! Det gäller att man har rätt vara, rätt pris och rätt köpare.
Lite nyfiken är jag ju Peztis,är det klart med utlandsflytt nu?
Jodå, vi håller på att tömma (jisses vad det tar tid - det går så sakta!) och renovera huset så i slutet av sommaren planerar vi att lägga ut det för försäljning. Sedan får vi ju se när vi packar in sakerna i bilen och beger oss. Min man har hela tiden sagt "inte en vinter till!" så det är tidsplanen.
Åh,så spännande det låter! Men visst har ni mycket jobb framför er,men sen hoppas ni hittar nåt bra ställe och att alla trivs! De gamla säjer man ångrar inte det man gjort,man ångrar det man inte gjorde!
Eva i Skåne
28-07-2013, 20:04
Spännande säger jag också. Jag har nog läst något om planerna tidigare, men minnet är kort. Berätta gärna Peztis
Planen är att vi ska fixa till huset, sälja en massa saker, slänga, ge bort, lagra det vi verkligen inte vill göra oss av med, packa det nödvändigaste i bilen och först hyra något i Fuengirola, ligger nära Malaga. Sonen som börjar tvåan nu om några veckor ska då gå i Svenska skolan där, tänkte vi oss. Vi kan då i "lugn och ro" se oss omkring och känna efter om detta verkligen är permanent och om vi då känner så så får vi känna efter var vi hitta ett hus och bosätta oss. Och få hit de lagrade sakerna. Vi har varit i trakten på semester och trivs där, vi tror att det blir perfekt för vår son som inte har svårt att få kontakt med nya människor, min man har internetbaserat eget företag och jag... tja... lyxhustru? Har blivit lovad en liten markplätt eller i alla fall uteplats att odla på och då kan man ju alltid roa sig! Skämt å sido så får jag leta jobb, måste fräscha upp spanskan lite (eller en hel del!) men jag är rätt allround så det borde väl gå, kan man tycka. Dessutom har jag lite planer på eget, jag med, något jag borde ha tagit tag i för många år sedan... Jag är rätt trög i starten av mig. Så ser det ut, ungefär.
Anki på Öland
28-07-2013, 22:44
Låter spännande Peztis! Lycka till!!
Eva i Skåne
29-07-2013, 07:24
Lycka till Petztis säger jag också. Hoppas du håller oss uppdaterade både under denna tiden och sen när ni flyttat. Jag avundas lite er som vågar ta stora steg. Jag skulle inte vilja flytta just till värmen, men det har funnits många andra saker genom åren som jag alltid backat inför. Feg eller bara försiktigt... det är frågan.
Låter helt underbart. Klart man ska prova. Det går ju att flytta hem igen. Verkligen lycka till, med ett liv i värmen.
Min man har tjatat i alla år och med tanke på att den 23/7 var det 25 år sedan vi träffades så har det blivit mycket tjat. Jag har tvärvägrat, jag har mitt liv och familj här! Det som nog har spelat störst roll är nog vad mamma och pappa ska tycka och tänka och att åka så långt bort ifrån dem. Men som de sedan också sa att vi kan ju inte leva våra liv genom dem, så att säga. Nä, jag kommer nog inte att överge er här på Odla!
Petzis, låter härligt! Min pappa bor sedan några år vintrarna i en liten stad norr om Malaga.
I Fuengorila finns en hel del svenska företag som söker anställda. Pappa brukar tjata på mig, men i dagsläget är jag inte intresserad av flytt.
tomas99
29-07-2013, 12:26
Tråden handlar om att sälja på loppmarknad!
*Stintan*
29-07-2013, 13:32
CITAT (tomas99 @ 29-07-2013, 13:26)  Tråden handlar om att sälja på loppmarknad! Har du några tips?
Och!? Det är "min" tråd och orsaken till varför jag försöker bli av med sakerna är flytten och jag blir jätteglad för att Klint och de andra kommer ihåg att jag pratat om det tidigare, att de bryr sig och är intresserade.
Tomas, har du någon erfarenhet av loppmarknad eller flytt till Spanien ( eller annat land) får du gärna berätta om det i tråden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-07-2013, 13:41
CITAT (Peztis @ 29-07-2013, 14:34)  Och!? Det är "min" tråd och orsaken till varför jag försöker bli av med sakerna är flytten och jag blir jätteglad för att Klint och de andra kommer ihåg att jag pratat om det tidigare, att de bryr sig och är intresserade.
Tomas, har du någon erfarenhet av loppmarknad eller flytt till Spanien ( eller annat land) får du gärna berätta om det i tråden.
tomas99
30-07-2013, 07:42
CITAT (Peztis @ 29-07-2013, 14:34)  Och!? Det är "min" tråd och orsaken till varför jag försöker bli av med sakerna är flytten och jag blir jätteglad för att Klint och de andra kommer ihåg att jag pratat om det tidigare, att de bryr sig och är intresserade.
Tomas, har du någon erfarenhet av loppmarknad eller flytt till Spanien ( eller annat land) får du gärna berätta om det i tråden. Nej.
Jag har högar med lakan och påslakan i varierande skick och kvalité. Kan man sälja dem, tro? OK, visst kan man sälja allt men är det värt besväret att tvätta om dem, kanske mangla och vika dem fint.
Skulle ni köpa använda lakan?
Vet en som sålde ljusstumpar, öppnade parfymflaskor och använda deo, visserligen..
Natur liv
08-08-2013, 10:52
CITAT (Peztis @ 08-08-2013, 11:21)  Skulle ni köpa använda lakan? Det beror på kvalitén. Jag har sytt påslakan av gamla linnelakan och jag är mycket nöjd med dem. De kommer hålla hela mitt liv i alla fall. Däremot låter jag bli att köpa begagnade billiga, tunna bomullslakan. Sådana kan jag ju köpa nya för inga pengar alls.
Någon kanske är intresserad att riva dem till trasmattor, kanske?
Och vad gör man med alla årgångar av tidningar (AoT, Matmagasinet, Allers Trädgård, Din Trädgård, Flying mm). Är det bara att kasta, tro? Känns ju trist...
Natur liv
08-08-2013, 11:04
CITAT (Peztis @ 08-08-2013, 11:56)  Och vad gör man med alla årgångar av tidningar (AoT, Matmagasinet, Allers Trädgård, Din Trädgård, Flying mm). Är det bara att kasta, tro? Känns ju trist... Trist att slänga. Jag har sett på loppisar att de buntar ihop dem snyggt och säljer buntvis. Trädgårdstidningar borde väl inte vara omöjligt att sälja till trädgårdsintresserade. Kanske loppisbord vid någon trädgårdsutställning/mässa/utanför Plantagen?
Haha, undrar vad de skulle säga på Plantagen om jag satte upp ett bord utanför dem och sålde mina tidningar, ytterkrukor, såkrukor och andra trädgårdsrelaterade saker:  Har också varit inne på att bunta ihop dem årsvis.
08-08-2013, 12:11
CITAT (Peztis @ 08-08-2013, 11:56)  Någon kanske är intresserad att riva dem till trasmattor, kanske?
Och vad gör man med alla årgångar av tidningar (AoT, Matmagasinet, Allers Trädgård, Din Trädgård, Flying mm). Är det bara att kasta, tro? Känns ju trist... Kan du slänga eller ge bort om någon vill ha dom. Försökte att sälja mina när vi sålde stugan men det gick inte.
Elisabeth, menar du tidningarna eller lakanen? Eller båda?
08-08-2013, 13:04
CITAT (Peztis @ 08-08-2013, 13:22)  Elisabeth, menar du tidningarna eller lakanen? Eller båda? Jag tänkte på tidningarna. Har nu många årgång av Allt om PC här, vad göra?
Den tidningen tror jag tyvärr inte är mycket att ha kvar för den blir ju så fort gammal. Kanske för en nostalgiker, då? Trädgårdstidningar har ju inte riktigt samma korta livslängd, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|