Full version: Igelkott i växthuset
Pius

En liten igelkott har blivit så tam så den kommer när jag ropar på den, och det är ju bra för då går den där jag matar den dvs under en bänk där inte fåglar kommer åt. Men när den trippar in i växthuset och lägger sig och sover så blir jag orolig, det kan ju bli nära 40 grader när det är som varmast där inne, idag var det iofs bara 27. Jag lockade ut den med lite mat, men sen försökte den genast gå in igen, jag hade stängt dörren.

Men måste jag nu hålla dörren stängd om dagarna eller är det som min kompis tror att den går ut själv om det blir för varmt?

Den kan ju bli instängd av misstag på natten också men det får jag kolla innan jag stänger. Det är stenplattor på marken.

Men vilken klipsk liten kotte. Fast när den började följa efter mig trots att jag varken ropade eller hade mat med mig blev jag lite orolig, men sen tappade den intresset och trippade åt andra hållet. s

Pius
RibesRubusVitis
Jag tror absolut att den går ut själv om det blir för varmt, eller flyttar sig i skuggan. Men tänk på att det knappast blir 40 grader på marknivå; den varmaste luften lägger sig närmast taket.
Huggorm
Kul med en igelkott i växthuset, vem vet den kanske äter skadeinsekter. Om du har plats kan du se om du kan göra i ordning något bra ställe för den att övervintra där inne
Pius
CITAT (Huggorm @ 24-07-2013, 16:42) *
Kul med en igelkott i växthuset, vem vet den kanske äter skadeinsekter. Om du har plats kan du se om du kan göra i ordning något bra ställe för den att övervintra där inne
.

Den äter nog gråsuggorna om inte annat.

Nja övervintra där inne? Jag har en fläkt där eftersom jag har alla mina pelargoner och andra växter där så temperaturen håller sig minst +4-5 där inne under vintern. Sen trampar jag omkring där ibland, så det blir nog inte den perfekta vilplatsen tror jag. Fast jag vet ingenting om igelkottar egentligen.

Men den här lille ska gödas så han klarar vintern hade jag tänkt.

Pius
Peztis
Nämen så söt!
HelénE
Oj vilken lycka att ha en egen tam kotte!

Tror inte det är nån fara om den råkar bli kvar i växthuset, i marknivå är det säkert svalare.

Helén
EvaKlemming
Vilken tur du har som fått en sån liten i din trädgård, och som blivit tam dessutom. Jag skulle ge vad som helst för att få ha en likadan. Tänker till och med på ifall jag skulle skaffa ett litet hus, ska visst finnas att köpa. Vad mer kan man göra?
RibesRubusVitis
Här finns bygganvisningar:
http://hejstacken.files.wordpress.com/2012...b6r-vintern.pdf
Åsa, mälardalen zon 2
Den här årstiden är det oftast bäst ha dörren öppen i växthuset både dag och natt klimatet blir bättre för växterna då, så jag skulle ju låta dörren vara öppen och låta igelkotten gå som den vill de äter ju rätt många sniglar mm.
gunnevi
Det måste ju vara den optimala lyckan att ha en egen tillgiven igelkott i trädgården. Jag önskar att jag hade en!
Pius
Jag säger som min sambo: "Sover den aldrig?" Den traskar runt i trädgården och letar efter mat hela tiden känns det som.

Förresten, jag köpte torrfoder (kattmat), när jag hällde lite vatten över dem så ville kotten inte ha, däremot när de är torra. Min fundering är om det är ok att ge den torra kulor? När det gäller katter, så ska man se till att de dricker mycket, men det är ju inte lätt med en igelkott. Jag har förstås vattenställen i trädgården, men ändå.

Blötmat (kattmatsrester) äter den däremot med god aptit.

Nu har jag förresten två igelkottar, men den större är inte lika tam. Däremot är den tuff och ska fram till maten.

Sambon är inne på att bygga en kattkoja / igelkottbo som är tänkt att isoleras med frigolit. Om det räcker till kotten.

Pius
KRT
Du vill inte ha katten och igelkottarna i samma hus, tänk på all ohyra kottarna har...

Kottarna kan säkert uppskatta ett bo, men jag tror knappast du behöver isolera det, det sköter kottarna själva. De drar dit löv och torrt gräs så det blir som de vill ha det. Däremot uppskattar de om det är torrt (både skyddat från nederbörd och från blöt jord.
Pius
CITAT (KRT @ 29-07-2013, 15:52) *
Du vill inte ha katten och igelkottarna i samma hus, tänk på all ohyra kottarna har...

Kottarna kan säkert uppskatta ett bo, men jag tror knappast du behöver isolera det, det sköter kottarna själva. De drar dit löv och torrt gräs så det blir som de vill ha det. Däremot uppskattar de om det är torrt (både skyddat från nederbörd och från blöt jord.

Aj då, det har vi inte tänkt på, ohyran alltså. Kotte var ju alldeles full av små kryp såg jag igår.

Då får han göra en så liten ingång så katten inte kommer in. Förr hade vi kompost och där huserade säkert igelkottar, varmt och gosigt. Men nu har vi ingen så det var då jag kom att tänka på ett litet hus åt kotte. Såg att det finns att köpa hos igelkottföreningar och naturvänner.

Gillar de inte regn? Såg ingen kotte igår em när det började regna.

Pius
KRT
CITAT (Pius @ 30-07-2013, 09:07) *
Aj då, det har vi inte tänkt på, ohyran alltså. Kotte var ju alldeles full av små kryp såg jag igår.

Då får han göra en så liten ingång så katten inte kommer in. Förr hade vi kompost och där huserade säkert igelkottar, varmt och gosigt. Men nu har vi ingen så det var då jag kom att tänka på ett litet hus åt kotte. Såg att det finns att köpa hos igelkottföreningar och naturvänner.

Gillar de inte regn? Såg ingen kotte igår em när det började regna.

Pius

Sätt loppmedel på katten om den knte redan är behandlad - stor risk att den får loppor och/löss annars (visserligen kan inte igelkottloppor överleva på katt, eller människa, men det är inte kul med loppor ändå...).

Jag tror inte kottarna bryr sig så mycket om regn, på sommaren, kanske var kotten vara i buskarna i stället?
På vintern när de ska vila på vintern vill de ha det torrt och ombonat, så de inte fryser ihjäl...
Pius

Min lille igelkott finns fortfarande kvar i trädgården. Hen kommer fram flera gånger per dag för att äta, så den har blivit rejält bortskämd med kattmat och pannkakor (på fredagarna).

Den gillar växthuset och vill gärna sova där men efter en natt när jag inte såg hen så den blev inlåst hela natten och använde växthuset som toa så har den blivit portad. Men den försöker då och då att krafsa på dörren, då får jag dåligt samvete. crying.gif Men den är ju inte rumsren så den får hålla sig i rabatterna.

Ett litet hus (låda med uppsågat hål) har den fått, men den duger inte. En större låda ska fixas, hoppas den uppskattas mer. Annars finns grannens lekstuga att krypa in under samt en annan grannes kompost att krypa in i.

Hade jag haft ett mindre växthus med jord(golv) hade den fått bo där om den velat men nu har jag växthuset aktivt med pelargoner och värme som går igång vid under +5, så då är förstås dörren stängd.

Hoppas det går bra för den nu när hösten närmar sig.

Pius
EvaKlemming
Vilken rolig och söt en. Curling av igelkott, det är ju bara för kul. och så krafsar den för att du ska släppa in hen i det där varma, torra huset. Kanske får du se små ungar till våren? Om de var två tillsammans i somras menar jag. Vet inte när kottar får ungar men kotten kanske redan är dräktig?

Själv gör jag ett försök med ekorrar eftersom jag sett en i kvarterat. Skaffade en ekorrholk och snickrade en ekorrmatare och hoppas på ungar. Eftersom jag även är inne på fåglar och fågelholkar har jag ibland undrat hur det kommer att gå, min tomt är inte stor, men förhoppningsvis kan de samsas om träden?
Huggorm
CITAT (EvaKlemming @ 10-09-2013, 13:42) *
Själv gör jag ett försök med ekorrar eftersom jag sett en i kvarterat. Skaffade en ekorrholk och snickrade en ekorrmatare och hoppas på ungar. Eftersom jag även är inne på fåglar och fågelholkar har jag ibland undrat hur det kommer att gå, min tomt är inte stor, men förhoppningsvis kan de samsas om träden?

Ekorren plundrar fågelbon, den tycker om att äta ägg
EvaKlemming
Men suck. Undrar om grannarna blir arga nu? Vad kan jag göra?
Huggorm
CITAT (EvaKlemming @ 10-09-2013, 15:05) *
Men suck. Undrar om grannarna blir arga nu? Vad kan jag göra?

Låt naturen ha sin gång, vissa äter och andra ätes. I ett villaområde finns det kanske så mycket annat att äta att ekorren lämnar talgoxarna ifred i alla fall.
Pius
CITAT (EvaKlemming @ 10-09-2013, 13:42) *
Vilken rolig och söt en. Curling av igelkott, det är ju bara för kul. och så krafsar den för att du ska släppa in hen i det där varma, torra huset. Kanske får du se små ungar till våren? Om de var två tillsammans i somras menar jag. Vet inte när kottar får ungar men kotten kanske redan är dräktig?

Curling av igelkott är rätt benämning flirting.gif

Igår såg jag inte till den så genast blev jag bekymrad. Fast den utlagda kattmaten var slut.

Sambon ska sätta tak på en gammal låda, om nu igelkotten vill boa där.

Igelkottsungarna föds visst i augusti men jag tror inte de har så lång dräktighetsperiod. Hade flera igelkottar i somras men inga ungar. Däremot såg jag ett tillfälligt bo när jag rensade i min orensade trädgård. Det såg ut som ett fågelbo fast stort förstås, det låg under en massa ogräs.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon