stella.mi
24-07-2013, 17:28
När jag var 16 (är nu 25) planterade jag en citruskärna, kommer ej ihåg om det var apelsin eller citron.
I vilket fall som helst så lever det fortfarande, och jag håller det såklart väldigt kärt! Men nu TROR jag att det är spinn som kommit. Det är små nät lite överallt, men jag kan inte se några djur, och dessutom är alla blad väldigt klibbiga, det är tom jätteklibbigt på fönstret och på fönsterkarmen.
Är det någon som vet vad detta kan vara?
Hemskt tacksam för svar!
Troligen är det frågan om spinn. Kvalstren är små, svåra att se utan lupp.
Det klibbiga kan tyda på honungsdagg från sköldlöss.
Spinn kan man ofta bota genom att vända upp och ned på plantan doppa den i vatten så att alla blad dränks, låt vara under vatten i några timmar, bind en plastpåse om krukan så att jorden/plantan inte ramlar ut.
Sköldlöss är enklast att leta upp på grenarna och plocka bort och klämma sönder, kan vara ett tidskrävande arbete om plantan är stor.
Kika noga under bladen. man kan se spinn som små små kryp som klätrar där "näten" är. man får fokusera blicken. Oftast sitter de på undersidan av bladen och man kan se på bladen, att något är fel, då de bleknar och får fläckar där ohyran sitter och suger ur näringen
Enklaste sättet att bli av med sugande ohyra (typ ullöss, sköldlöss etc) är Provado-pinnar. Dosera enl rekommendation på förpackningen.
Jag har försökt bli av med div ohyra genom att spruta och klämma, det är lönlöst om det är stora växter - enklare och mycket effektivare att köra provado då!
stella.mi
25-07-2013, 19:45
Tack för era svar! Har sprayat rejält med såpavatten några gånger, ska köpa ett gäng provado-pinnar imon!
Om det är små nät, är det nog spinn och inte sköldlöss. Jag har mina citrusar ute på sommaren, och på vintern förvaras de frostfritt. På vintern sprayar jag med vatten varje dag, annars är det för torrt i luften och de får gärna spinn.
Vänd gärna på bladen och se om det finns små sköldar (sköldlöss), de kan vara knepiga att bli av med. Men jag använder inga gifter (provado) på mina citrus. Upptäcker jag sköldlöss i tid tar jag bort de med en trasa och sprayar sedan regelbundet med vatten blandat med t-röd (t-sprit).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.