walsan
Hej.

Det här är min mycket ledsna fiolfikus (fikus lyrata). Jag införskaffade den i början på sommaren. Efter en natt jag glömt stänga av min AC, började den tappa först de undre bladen och sedan alla utom de tre som syns på bilden. Jag befarar att den blivit för kall. Bladen blev brunaktiga på undersidan och torkade.
Fikusen står i ICAs ekologiska blomjord (som ju är mestadels hönsgödsel) och jag har vattnat den rikligt när den har torkat upp men inte ut. Den har aldrig stått i för mycket vatten.[attachment=77672:fiolfikus.JPG]

Tror nu ni - som jag hoppas vet - att det är som jag befarar, att den stått i en temperatur den inte tål och i så fall: kan den återhämta sig? Om rötterna blivit förstörda av kylan och fikusen är hopplöst förlorad: skulle jag helt enkelt kunna skära av stammen och försöka rota den som stickling?

Den är mig mycket kär så jag hoppas på svar.

Bästa,

Terese
Bassam
Hej
Du kan försöka, om finns kvar liv på rötter, då kan tilbaka och visa sig, annars blir försent.

H.Bassam

Hej

Den här typ av växer4, kan inte klara sig ute, men vi gör samma fel hela tiden.

H.Bassam
walsan
Hej Bassam!

Tack för svar!
Hur ser jag på rötterna om de fortfarande är vid liv? Hur ser t. ex. döda rötter ut?

Jag har naturligtvis inte haft fikusen stående utomhus. Den har stått för nära ett öppet fönster under natten.
Alexander-VG-zon3
Ser ut att ha torkat i blad och stam. Kommer kyla sakta klarar den det. Annars som du skrev tappar den bladen dock detta överlever den när det blir varmare kommer nya blad. På bilderna ser jag att det måste varit mer än tillfälligt svalt, och då antingen vattningen varit fel och rötterna dött (för mycket vatten ger samma symptom som vid övervattning) eller att luften blivit för extremt torr. Stammen är död och tror tyvärr inte att resten lever heller.
walsan
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 25-07-2013, 12:04) *
Ser ut att ha torkat i blad och stam. Kommer kyla sakta klarar den det. Annars som du skrev tappar den bladen dock detta överlever den när det blir varmare kommer nya blad. På bilderna ser jag att det måste varit mer än tillfälligt svalt, och då antingen vattningen varit fel och rötterna dött (för mycket vatten ger samma symptom som vid övervattning) eller att luften blivit för extremt torr. Stammen är död och tror tyvärr inte att resten lever heller.

Tack, tack, tack för svar!

Jag tittade på rötterna igår, jag tyckte inte att de såg annorlunda ut från när jag köpte den, men jag vet å andra sidan inte hur döda rötter ser ut. Vet du? Ändrar de färg, form, konsistens?

Kylan har nog kommit krypande men under en hel natt. AC:n både avfuktar och kyler ju luften, det var dumt av mig att placera fikusen i samma rum som den. Nästa fiolfikus får stå i mitt supervarma oventilerade kök.

Angående vattningen kan jag näppeligen ha övervattnat den, eftersom den endast fått vatten ca varannan vecka; jag har då vattnat rikligt men ställt den att rinna av i ett diskställ.

Egentligen vill jag komma till botten med vad exakt jag gjort fel, eftersom jag hellre lär mig något än att bara rycka på axlarna och springa och köpa ny.
Bassam
Hej

Det här som händer med mig på vintras, så bestämde jag att jag ska slänga bort den, men på slutet bestämde jag att ta den inne och se vad ska hände, men efter en vecka, den kom igen,

H.Bassam
walsan
CITAT (Bassam @ 27-07-2013, 17:22) *
Hej

Det här som händer med mig på vintras, så bestämde jag att jag ska slänga bort den, men på slutet bestämde jag att ta den inne och se vad ska hände, men efter en vecka, den kom igen,

H.Bassam

Jag har också sparat min. Bara för att se om den någon gång kommer tillbaka till liv, om det så är om flera månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon