siba
Jag har bekymmer med mitt persikoträd (Riga) som har fått röd/bruna blad. (se bilder). Det har kommit lite nya blad som ser bättre ut men trädet ser inte ut att trivas hundra. Vad kan det vara och finns det något man kan göra? Trädet är planterat på friland för ca 1 årsen. Jorden runt omkring är mycket lera men grävde en ordentlig grop och byte ut jorden mot planteringjord på påse när jag planterade det. La även lite makadam på botten av gropen för att dränera då det är ganska så fuktigt på stället framförallt på våren. Skulle jag kanske ha dränerat mer?

Bassam
Hej

Den ser ut att den har inte fel, men det händer kommer när miljö blir dåligt miljö som på vinter.

H.Bassam
KRT
Med tanke på hur torrt det varit på sistone tvivlar jag på att det är för fuktigt som är problemet. Kanske är det tvärt om, för lite vatten?
Om trädet planterades i fjol har det inte etablerat sig ännu och behöver fortfarande stödvattnas ordentligt, speciellt när det är torrt.
Jag vattnar fortfarande mitt körsbärsträd när det är torrt under en längre tid, trots att det är 3 år sedan det planterades (och stör som ditt träd - i lera under matjorden)...
Bengalow
Det är ganska normalt, att bladfällning ser ut så. Orsaken kan/bör vara torkan. Mitt persikoträd ser likadant ut ibland, t.o.m. värre.
I år har vi inte fått så många frukter på grund av sen, kall vår, och efter det en lång, het juli, med påföljande uttorkning. Dock håller sig krussjukan borta, eftersom det inte är så vått. Det är väl en fråga om pest eller kolera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon