Anna-Karin Lundberg
Nån som vet vad det här är för något? Det ser ut som bladknoppar på ekstammen, men de ändrar sig inte. Svarta små myror är där och springer, men det känns inte som att det kommer någon vätska/sav/socker ur "knopparna". En knopp är bortpetad, under ser det ut som att det suttit en sårskorpa, det är bara som en liten grop i stammen. Den borttagna "knoppen" ser ut som en knopp, inte som en insektsskada eller parasit. Jag fattar inget!

Det fanns en till sån här "knopp-koloni" längre ned på stammen, den var nära marken och lite inbyggd i jord, så som svartmyror bygger bo. Resten av ekplantan verkade frisk och fin, men nu har jag tagit bort den, för den växte på fel ställe på tomten.
Gossen Ruda
Barkgaller skapade av larver till gallstekeln Andricus testaceipes. (Det är bra att ha en massa böcker. smile.gif)
Anna-Karin Lundberg
Aha, ja, nu när jag fick ett namn så gick det ju lätt att Googla och hitta bilder. De bilder jag hittade på Google såg ut exakt som mina, så jag förstår att det var rätt. Men vilka märkliga formationer, att naturen är så finurlig.
Tack för hjälpen, Gossen Ruda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon