|
Monarda
25-07-2013, 11:27
Clematisarna frodas i värmen. Här är några som blommar just nu hos mig.
Niobe trivs med honungsrosen, mycket att klänga i där. [attachment=77698:DSC_0241.jpg]
Blue Pirouette, speciell med sina vridna blad. [attachment=77699:DSC_0292.jpg]
African Girl [attachment=77700:DSC_0297.jpg]
Maria Cornelia [attachment=77701:DSC_0303.jpg]
Mme Julia Correvon [attachment=77702:DSC_0307.jpg]
Ja nu blommar alla, här några av mig  Multi blue, tidig sort grupp 2, som ofta fryser ner här, men blommar senare.  Dark eyes, viticella, grupp 3  Klematis x durandii, diversifolia, grupp 3, klänger inte själv, har en smal armeringsbur att luta sig i.
Monarda
25-07-2013, 18:19
Jag sökte en clematis förra året som inte skulle bli så hög. Det blev en Dancing King och nu blommar den för första gången. [attachment=77706:DSC_0291.jpg]
Arabella, en verklig favorit. [attachment=77708:DSC_0220.jpg]
Monarda
25-07-2013, 18:25
Paul Farges har en otrolig växtkraft. [attachment=77709:DSC_0212.jpg]
Monarda
27-07-2013, 16:48
Så småningom hoppas jag att Etoile Violett ska klä in hela hängsälgen [attachment=77738:DSC_0306.jpg]
Warszawska Nike [attachment=77739:DSC_0314.jpg]
Här bilder från veckan  Happy Birthday, sen storblommig grupp 3. Wim Snoeijer, Holland. Framför Blå bolltistel.  Fascination, Diversifolia grupp 3. Framför en trädlilja.  Romantika, sen storblommig av Uno Kivistik. Framför Spirstånd, dagliljor  Närbild av Romantica, den har klarat tuffa vintrar, i blåsigt läge.
Monarda
03-08-2013, 10:06
Little Nell var den första clematisen i min trädgård. [attachment=77836:DSC_0416.jpg]
Ja, visst är den fin Monarda med sin rosa kant, viticella sorterna är bäst med all sin växtkraft.  Little Nell och den blåa Jenny, sen stor blommig, som inte blir lika stor
Monarda
03-08-2013, 19:03
Din var ju jättefin Kajsa. Min stackars Nell för en tynande tillvaro i skuggan av Paul Farges. Man skulle kunna tro att det bara är du och jag som har clematis i trädgården, men så kan det väl inte vara.
Monarda
10-08-2013, 15:33
Alba Luxurians blommar nu, kan variera mycket med mer eller mindre gröna inslag. [attachment=77951:DSC_0480.jpg]
Här några från dagen, håller med Monarda, roligt om fler visar bilder  Emilia Plater, viticella, denna blir alltid lika stor hur vintern än varit, växer blåsigt.  Madame Julia Correvon, viticella  Elvan, viticella. I Cedergrens klematisbok finns en bild på klematis i en rhododendron, då ville jag göra detsamma. Har en stor gammal rhododendron i österläge, där jag grävde ner Elvan, rhododendron blommar i början av juni och då kikar Elvan upp så smått och i augusti lägger den sig över en del av busken, klipps ner helt i oktober.
Gröna mormor
12-08-2013, 09:54
Jag blir så avundsjuk på alla era fina clematisar! Jag har åtta olika sorter, varav bara Rouge Cardinal var villig att blomma rikligt under juni, och då bara en av dom fyra plantorna jag har. Övriga har gett enstaka blommor och inga kraftiga växter alls  . Antingen är det fel på mig eller så trivs dom inte i min trädgård.
Monarda
12-08-2013, 20:45
Svårt att veta vad det kan bero på. Kan inte påstå att jag själv ägnar så mycket skötsel åt mina clematisar, dom får algomin och benmjöl när jag kommer ihåg det. Jag har lerjord här, dock inte styv lera, som är ganska näringsrik i sig och håller fukten bra. Sen har jag aldrig någonsin, tvärt emot vad experterna säger, kunnat förmå mig att skära ner en clematis när jag planterat den. Oftast köper man ju dom i blom och det har jag inte kunnat offra. Jag tror Kajsa kan ge dig bättre råd.
Jo, jag klipper alltid ner nyplanterade klematis en hel del, det tar emot men det lönar sig, kraften ska gå till rötterna, jag kastar i ett par nävar benmjöl, vattnar mycket. Rotsnurr i krukan mycket ofta, då ska man trassla ut rötterna först innan man gräver ner dom. Köper mest viticella sorter och andra grupp 3 som man får behålla år efter år i zon 3 - 4. Jag förlorade tidiga sorter i vinter, jag får skylla mig själv att jag köpt dom. Jag har en lätt jord men lägger på kompost, hönsgödsel, kogödsel på påse varje år.  klematis x durandii och rosen Leonardo da Vinci, bild från igår.
Har bara en del tidiga stor blommiga klematis kvar
Miss Bateman och Dawn blommar inte här om dom fryser ner och det gör dom ofta.
The President och Multi Blue blommar senare på nya rankor, men det ju meningen att dom ska blomma i juni, senare har jag så många andra klematis som blommar.
CITAT (Gröna mormor @ 12-08-2013, 10:54)  Jag blir så avundsjuk på alla era fina clematisar! Jag har åtta olika sorter, varav bara Rouge Cardinal var villig att blomma rikligt under juni, och då bara en av dom fyra plantorna jag har. Övriga har gett enstaka blommor och inga kraftiga växter alls  . Antingen är det fel på mig eller så trivs dom inte i min trädgård. Du är i alla fall inte ensam. Hos mig trivs de inte heller.  Jag har lerjord, gödslar måttligt och vattnar när det behövs. Troligen inte tillräckligt... Ett undantag är clematis montana som går mycket väl hos mig, och blommar varje år. Arabella tycks också kunna etablera sig, men de storblommiga får jag beundra på andras bilder.  Och så glömde jag nästan Clematis Recta var. Mandshurica som jag skaffade tror jag efter tips från Kerstin. Den går bra i min utekruka...
Monarda
17-08-2013, 17:34
Jan Fopma, även fröställningarna är vackra. [attachment=78124:DSC_0484.jpg]
Monarda
21-08-2013, 18:46
Min elegantaste clematis är Gravetye Beauty [attachment=78220:DSC_0514.jpg]
[attachment=78221:DSC_0535.jpg]
Och här några bilder från veckan  Negritianka och Star of India, båda sena stor blommiga, samma lila färg men Star of India har större blommor.  Forever friends, Wim Snoeijer Holland, sen stor blommig, grupp 3  Venosa Violacea, viticella, grupp 3 blev riktigt hög i sommar  Black Prince, ny viticella här i vår, lila/röd i solsken.
astrantia
29-08-2013, 09:17
Vilka fantastiska bilder! Vilka ljuvliga blommor. Nu blev jag supersugen på att skaffa mig fler - har bara en stackare som tyvärr knappt blommat i år. Tack för inspirationen!!
Skulle vilja testa att låta en klematis klättra upp för en rönn som jag har. Kan det funka? Och har ni i så fall tips på nån sort?
Jag har ingen erfarenhet av klematis mot träd, men tvivlar, en rönn kan bli stor, tror det blir kämpigt för en klematis att klara sig under det trädet, även dom klematis som växer lite kraftigare. Har man ett dött träd kan man utnyttja det som stöd. Du kan ha klematis på så många andra ställen i en trädgård, mot vackra stöd, väggar, egna armeringsburar, på marken mm
strandskatan
07-09-2013, 19:02
Nu börjar Clematis heracleifolia Eclipse slå ut så smått. Anspråkslös men söt, klättrar inte utan växer som en liten buske, tål inte vinterväta.
[attachment=78550:odla_klematis.jpg]
Ville de Lyon blommar hos mig.
astrantia
08-09-2013, 13:53
CITAT (Kajsa @ 30-08-2013, 10:51)  Jag har ingen erfarenhet av klematis mot träd, men tvivlar, en rönn kan bli stor, tror det blir kämpigt för en klematis att klara sig under det trädet, även dom klematis som växer lite kraftigare. Har man ett dött träd kan man utnyttja det som stöd. Du kan ha klematis på så många andra ställen i en trädgård, mot vackra stöd, väggar, egna armeringsburar, på marken mm Eftersom jag inte har en trädgård med en massa andra ställen - utan bara en mkt liten radhustäppa med väldigt begränsat utrymme - tänkte jag att rönnen kanske kunde vara ett alternativ. Det är ett klent träd med rätt liten och gles krona. Men inser att min fråga kanske inte lämpar sig för denna tråd. Jag rycktes med av de vackra bilderna och ställde frågor som är OT. F'låt!
strandskatan
08-09-2013, 18:21
Astrantia, jag tycker absolut du ska testa klematis mot rönnen. Jag har både en ros, Alchymist, och en klematis, Blekitny Aniol, planterade under ett körsbärsträd, alla växer på, trädet sågar jag ner de högsta grenarna på förstås, körsbärsträd blir enorma, vet man inte "får" beskära dem, men det gör jag i alla fall!
Finn Klematis
08-09-2013, 19:45
Hej!
När man planterar en klematis i en annan växt får man räkna med att värdväxten tar skada.Barrväxter mer än lövväxter. Klematis vill inte ha rot konkurrans. Man måste sätta rotspärr. Rönn är en växt som kraftigt rotsystem där fodras det en ordenlig rotspärr.(Gräv ner en stor kruka utan botten och plantera klematisen i den). Hur hög klematis vill Du ha och vilken färg?
Finn
Och här två sista klematis bilder från sommren  Perle d´Azur, även denna planterades under min stora Rhododendron men tjurade förra sommaren men i år kom den upp om än försiktigt, sen storblommig grupp 3. Blommade först i slutet av juli. Gammal sort från 1885.  Avant - Garde, viticella från England 1996, jättefin, har mitt andra ex mot en mörk norrvägg och därför blommar den senare aug/sept.
astrantia
12-09-2013, 16:46
CITAT (Finn Klematis @ 08-09-2013, 20:45)  Hej!
När man planterar en klematis i en annan växt får man räkna med att värdväxten tar skada.Barrväxter mer än lövväxter. Klematis vill inte ha rot konkurrans. Man måste sätta rotspärr. Rönn är en växt som kraftigt rotsystem där fodras det en ordenlig rotspärr.(Gräv ner en stor kruka utan botten och plantera klematisen i den). Hur hög klematis vill Du ha och vilken färg?
Finn Tack för tipset med krukan! Hur långt ifrån rönnen bör man plantera? Jag tänkte mig att den gärna får bli 2,5-3 meter hög. Färgen är klurig eftersom den bör passa både rönnbären och rosa blommor intill. Funderade på något mörkt vinrött eller kanske vitt. Tack för uppmuntran Strandskatan. Låter väldigt fint med både ros och klematis!
nykomling
13-09-2013, 08:23
hej när ska man beskära Klematis? eller ska man göra detta överhuvudtaget? mvh
Klematis kan delas in i tre beskärningsgrupper, enklaste är att du söker på startsidan " sök på odla " skriv där " Beskära klematis " och första svaret är en artikel om de olika grupperna, sorterna och hur man ska klippa, man bör läsa på och lära sig.
Det blir en hel del att skriva annars. ICA förlaget har en trevlig bok " Klematis " av Ulla Hårde
Finn Klematis
14-09-2013, 09:04
Hej!
Förslag klematis. Vinröda Huvi eller Rüütel vit Valge Daam. Alla klippgrupp 3. När man har klematis klättrande i träd bör man klippa på hösten. Då ger man värdträdet längst tid för återhämtning. Plantera så nära trädet Du kan. Det blir bäst om Du planterar på skuggsidan.
Finn
astrantia
14-09-2013, 09:19
Stort tack för förslagen, Finn! Huvi ser ut att ha precis den färg som jag tänkte kunde passa, väldigt vacker  Och vilken tur att jag frågade, annars hade jag förmodligen gjort precis tvärtom - planterat på den soliga sidan och så långt ifrån trädet som möjligt. Det är verkligen ovärderligt att få råd av er experter, jag är så tacksam för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|