Kom ut precis och såg min ena vinranka fått toppen bruten, det är första sommaren dom står o nu till frågan. Kommer den rankan sluta växa uppåt nu och inte bli högre ??
RibesRubusVitis
25-07-2013, 20:38
Ingen katastrof alls; alla vinrankor får toppen kapad efter första säsongen (och andra och tredje…). Det är så man bygger upp en stark stam som orkar bära upp grenar och druvklasar. På vingårdarna brukar man se stockarna i sicksack, när de beskurits strax över en knopp som tar vid nästa år osv.
Hade den inte brutits av, borde nu ändå ha beskurit den till nyåret, förslagsvis där den blivit tjock som en blyertspenna. Om den nått önskad höjd och tjocklek, kunde du låta den förgrena sig genom att binda upp det översta skottet åt ena hållet och det näst översta åt det andra.
Tack för svaret, men då kommer inte rankan kunna bli högre på det stället nu å? Jag fattar inte riktigt hur dom ska beskäras alla ger olika tips någon att toppen inte ska klippas utan bara skotten nertill o andra att toppen ska av.
RibesRubusVitis
26-07-2013, 00:37
Även toppen ska så småningom klippas, men helst inte nu. På en ung planta samlar alla blad näring som går ner i roten och hjälper den att överleva vintern. Förrförra sommaren bröts också toppen på en av mina vinrankor ungefär i ögonhöjd på mig, men jag spjälade ihop rankan och band upp den mot en två meter hög käpp. Såret läkte igen och hjälpte då även stammen nedanför att växa sig starkare. Sedan kunde jag vid nyår klippa av rankan vid midjehöjd, där jag ville att den skulle förgrena sig i T-form.
MEN: Om inte rankan varit tillräckligt tjock vid förgreningsstället (som händer ibland), hade jag vid nyår kapat ända nere vid marken och bara lämnat kvar två knoppar. Den översta av dessa hade då kunnat växa rakt upp och ta över som huvudstam. Rankan kan alltså visst växa rakt upp även om den brutits av eller klippts av.
Hej
Det är nästan på alla växter om man klippas bort toppar gren, gren som klippas ska inte bli högre men växter lägga kraft på andra delar av växter, så man klippas toppar sido grenar för att få bra blommor och frukt.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.