Full version: Skumboll ?
koja72
Hej !

Jag upptäckte för ca 1 månad sedan 2 stycken stora "skumbollar" nere vid roten på några av våra jordgubbsplantor. Tyvärr var jag inte klok nog att ta kort på det. Jag har aldrig sett något liknande. Jag petade i det, men såg varken ägg, larv eller annat. Bollarna var som en tennisboll ungefär i storlek. Det har inte kommit nya, sedan jag tog bort dem. Påminde om diskmedelsskum i bollform.
Vad kan det ha varit ??
koja72
Ingen som tror sig veta ?
Vi har skogssniglar här, men inte kan väl de lägga sådana bollar ??
Gossen Ruda
Låter väldigt skumt, jag har aldrig hört talas om något sådant. Synd det där med fotot.
Ålgryte
I persiljan och hos jordgubbarna har jag också haft "skum" men inte som bollar... Trodde att det var ngn snigel och spolade bort skummet och alla små snäckor. Nästa dag var skummet tillbaka!! Spolade igen och såg också ngn liten "fluga" (bärfis?). Hällde ingefära på plantorna flera gånger och skummet har inte kommit igen yes.gif
kerstin z5-6
ofta en liten hoppande insekt ,larv först sen hoppande o ganska ofarlig för plantor
masa
CITAT (koja72 @ 25-07-2013, 13:35) *
Hej !

Jag upptäckte för ca 1 månad sedan 2 stycken stora "skumbollar" nere vid roten på några av våra jordgubbsplantor. Tyvärr var jag inte klok nog att ta kort på det. Jag har aldrig sett något liknande. Jag petade i det, men såg varken ägg, larv eller annat. Bollarna var som en tennisboll ungefär i storlek. Det har inte kommit nya, sedan jag tog bort dem. Påminde om diskmedelsskum i bollform.
Vad kan det ha varit ??

Det låter som det är slemsvamp du har observerat. Vi har ganska mycket sådana vissa år. Det är underliga varelser, inte släkt med svampar, kanske närmare djur. Vi har aldrig upplevt några skador från slemsvampar, så det är nog inget att oroa sig för.
Piccante
CITAT (koja72 @ 25-07-2013, 13:35) *
Hej !

Vad kan det ha varit ??

Om de är så stora som en tennisboll och inte är genomskinlig så är det inte spottstrit eller annan insekt som skapat det. Om den var mjölkvit och "grynig" eller trådig så tror jag oxå på en slemsvamp.
Gossen Ruda
Håller med om spottstrit, absolut ingen sån för de skummen blir inte så stora.
koja72
Låter som svampen några av er beskriver, för spottstrit ät det inte. Det har inte kommit tillbaka, efter att jag hade sönder dem med en pinne och ingen skada är skedd tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon