Misse24
25-07-2013, 14:08
Hej hej,
Jag har en fråga när det gäller gurkodling på balkong (Söderläge på balkongen), är det möjligt att odla dem och isf vilken sort är bäst? Hur stor kruka?
Fick smaka en hemmaodlad liten gurka, den var supergod! Den var liten kanske ca 7 cm hade små taggar på sig när man plockade dem. Är de någon som vet var det är för sort?
Tack på förhand!
Det borde gå utmärkt. Själv odlar jag gurka i 2 plasthinkar, sån sort man köper i byggvaruhuset som man blandar murbruk i, de är svarta o något större än vanliga hinkar.
Första året köpte jag något som hette minigurka. Det blev ca 10cm gurkor och flera stycken. Förra året o i år har jag inte fått tag i minigurka så det har blivit plantor av vanlig slanggurka och det funkar. Har nu 2 som nästan ä klara på ena plantan och flertalet små på tillväxt.
Man får bara komma ihåg att vattna ordentlige, speciellt när det är varmt och så kan det vara bra att kunna skugga dem för värsta solen heta dagar. Men det räcker nog om du kan skydda dem med lite fiberväv.
Helén
Mr.Tomat
30-07-2013, 08:19
Har själv minigurkor på balkongen, men efter denna sommaren av hetta måste jag bekänna mig besegrad. Tomaterna mår dock bra och är gigantiska, men gurkorna, det har bara kommit två och de såg så fula och missbildade ut. Blir nog gurkplantslakt ikväll
Minigurkor som Sonja, Munchener, Delta Star m fl är perfekta att odla på balkonen. Minst 10 liters planteringskärl, gärna med dubbelbotten/vattenmagasin som underlättar bevattningen. Rätt skött kan en enda planta ge mängder med gurkar och helt klä in balkongräcket med gröna rankor. KUL!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.