Full version: Odla vindruvor
Aliväxter
Hej

Jag undrar om det går att få fram ett vindruv planta/träd genom att så ett frö. Om det går i så fall skriv också saker jag bör tänka på eller steg för steg vad jag måste göra eftersom jag är ny börjare. Har odlat krasse och tomat förut smile.gif
Bassam
Hej

Det är bättre om du köper färdiga planta, på grund av att frö behöver mycket skötsel plus om man plantera frö själv risken blir om man får planta som tycker inte om, om frö fick ärv blandad under sin utveckling, så kan man satsa på sticklingar istället.
H.Bassam
Aliväxter
CITAT (Bassam @ 26-07-2013, 07:15) *
Hej

Det är bättre om du köper färdiga planta, på grund av att frö behöver mycket skötsel plus om man plantera frö själv risken blir om man får planta som tycker inte om, om frö fick ärv blandad under sin utveckling, så kan man satsa på sticklingar istället.
H.Bassam

Tack för svaret!
Jag ville plantera vindruvor från frö eftersom jag köpte vindruvor som var jätte goda och stora, ursprung från Italien. Är det någon sort som ni rekommenderar? Jag vill gärna testa plantera från frö även om det är svårt, kan ni skriva steg för steg vad jag måste göra smile.gif ?

//Ali
Huggorm
Det är inte säkert att det blir samma vindruva på en planta som kommer från ett frö, det kan gå tillbaka till något tidigare steg i förädlingen. Dessutom kommer du inte att kunna odla vinrankan i Sverige, det är bara vissa sorter som är särskilt framtagna för ett kallt klimat som överlever här. Men vill du ändå testa bör du börja med att få bort allt fruktkött från kärnorna. Normalt skall fröet passera genom en fågels matsmältning, och du får försöka göra det som magsyrorna skulle ha gjort. I fruktköttet kan annars finnas ämnen som hindrar fröet från att gro.
Jag vet inte om vindruva behöver stratifieras, alltså ha en köldperiod som simulerar en vinter. Men man kan ändå testa att stoppa fröet i fuktig jord och ha det i kylskåpet 1-3 månader. Helst skall det vara 0-5 grader varmt så grönsakslådan brukar vara bäst. Sedan kan du ta fram krukan och hoppas på att det gror.
CillaM
Har druvor i kallväxthus o de fröar sig enormt. Året efter är det mängder med småttingar som gror
Bassam
Hej
du vet att vindrevor lever bra i Asien så behöver deras frö inte kyla före plantering, men du behöver bara tvätta kärnor i ljummet vatten och de ska torka minst en dag före plantering.

Hur kan man planterar dem:
1 hämta plast kupar och gör en hål på botten, det är för väldränerad .
2 gör jord blandning av 2 torv till 1 perlit.
3 blanda dem och fukta dem.
4 fylla kupar på blandad jord.
5 tryck på jorden.
6 gör hål på kupar djup, som är dubbel frö volym.
7 lägga på varje hål 1 till 2 frö.
8 täcka dem på jord.
9 tryck över dem.
10 vattna dem på sprej och ligga dem på mini växt hus som du kan göra.
11 lämna inte jord torka.

Obs

Jag hoppas att kunde förklar till dig. men om sorter som passar sverige, det finns många idag som Zilga, zilga sort kan klara sig i zon 5, och kan leva när grader blir -40.
H.Bassam
Aliväxter
Tack för svaren !!!

Jag har några frågor:
1) vad är torv och perlit? räcker det inte med vanligt blomjord?
2) Hur långt tid tar det tills plantan kommer ut?
Aliväxter
??????????????????
Huggorm
Torv är torv, alltså halvförmultnade växtdelar som kommer från mossar. Perlit är ett vulkaniskt stenmaterial som används för att göra jorden luftigare. Det får rötter att bli kraftigare eftersom de måste sträcka ut mer för att hitta vad de söker efter.

Hur lång tid det tar innan det gror är svårt att säga. Allt från några dagar till många månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon