Victoria
25-07-2013, 16:41
Hej,
Jag bor i zon 4-5 på småländska höglandet. Jag följande rabatt. Tujor och sockertopp i bakre änden som skuggar mot solen ett par timmar mitt på dagen. Framför rhoddar modell högre (2 m). Ytterligare framför ett par låga rhoddar (1 m) och mellan dessa lagerhägg och mahonia som fryser ner VARJE vinter. De får aldrig blomma

( och hinner aldrig bli stora och fina. Jag har försökt göra stora paket med fiberduk och har fyllt med löv, men icke. Är det tjälen det handlar om? Ska jag höja upp rabatten lite och gräva ner torv. Eller kanske försiktigt frammåt vårkanten hälla lite ljummet vatten så att tjälen/ev is runt rötterna töar bort. Eller fryser bara vattnet om tros?
Tips önskas. Vill så gärna ha dem i rabatten!
Hej
Det är bra att hjälpa de med ljummet vatten . men i norr om Sverige har fruk träd svårt med sol och problem med kaslt, man behöver tålamod om man vill ha frukt träd.
h.Bassam
Gossen Ruda
25-07-2013, 20:44
Mahonia fryser ofta ner, om det är kylan i sig eller att den inte kan suga upp vatten när det är tjäle vet jag inte. Jag tröttnade och tog bort min, zon 3 eller 4. Ljummet vatten gör nog varken till eller från, det vill mycket till att töa tjäle med varmt vatten uppiftån. Troligen skadar du bara de ytliga rötterna.
Huggorm
25-07-2013, 20:47
Det ljumna vattnet kallnar nog snabbt och fryser det med, så hela marken blir mättad med vatten och en enda stor isklump. Inte bra.
kerstin z5-6
26-07-2013, 05:34
Jag har en stor mahonia som blommar vart år i zon 5-6 -Västerbotten ,i upphöjd bädd 40 cm +,nästan enbart grus. Undvik torv det tinar långsamt, vattnar tidigt för att få bort tjäle har jag gjort ibland men huvudsaken är nog gruset och läget.
Victoria
26-07-2013, 19:58
Hej Kerstin. Du ger mig hopp!

Jag kan nog inte höja mer än 20 cm. Tror du det går lika bra att dränera med sand. Jag kan väl ändå täcka lite med tex täckbark.
kerstin z5-6
27-07-2013, 20:01
grov sand -typ halk grus .. o mahonian måste grävas upp o återplanteras i detta förstås.
Ge flytande näring , "blomstra duger bra på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.