joelpap
Hej på er i sommarvärmen!

Jag har fått vad som ser ut som en korsning mellan krusbär och vinbär på min odlingslott. Som synes på bilden nedan är det 4 grenar som sticker upp högre än resten mitt i Krusbärsbusken. Precis bredvid står det en rödvinbärsbuske, vilket har fått mig att fundera på om det skett någon slags korsning...

Bären är mörka, snudd på svarta och smakar mer krusbär än vinbär, men ser ut mer som vinbär än krusbär... Finns det någon som har en idé om vad detta kan vara ? =)

Ursäkta den halvkassa bildkvalitén...

[attachment=77714:IMG_0001.jpg]

[attachment=77715:IMG_0002.jpg]

[attachment=77716:IMG_0004.jpg]

[attachment=77717:IMG_0005.jpg]
Huggorm
Sitter alltså de grenarna på samma buske som krusbären, och inte bara växer i marken precis intill krusbärsbusken så det ser ut som samma buske?
joelpap
CITAT (Huggorm @ 25-07-2013, 21:05) *
Sitter alltså de grenarna på samma buske som krusbären, och inte bara växer i marken precis intill krusbärsbusken så det ser ut som samma buske?

Jag tittade bara som hastigast men det såg ut som att det sitter ihop med resten... Grenarna var iaf mycket lika de övriga. Skall kolla nogrannare när jag är där nästa gång!
joelpap
Jag verkar själv kanske ha hittat svaret nu, Krusvinbär/Jostabär verkar det vara. http://sv.wikipedia.org/wiki/Krusvinb%C3%A4r
RibesRubusVitis
Just så där ser mina krusvinbär ut, men de har såklart egna rötter. Jag känner bara till korsningar mellan krusbär och svarta vinbär och de får bären ett och ett, inte i klasar som vinbären. Det kan ju tänkas att det finns svarta vinbär i närheten och att en spontan pollinering och frösådd uppstått. Skulle de röda ha korsat sig med krusbäret vore det nästan en sensation.
I alla händelser bör du vara mycket rädd om de nya bären och när du fått fler kvistar passa på att ta sticklingar; i bästa fall är det något världsunikt, men troligen något slags svartvinbärskrusbär med egna rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon