Har varit på semester i en vecka och när jag kom hem såg mina broccoliplantor ut såhär.
Vad är det som har hänt? Skadedjur? Solen?
De har blivit vattnade varje dag iallafall, så...
Går det rädda dom på något sätt? Dör plantorna om jag klipper av bladen?
Piccante
26-07-2013, 10:26
Kållarver har nog festat på broccolin. Om det kommer nya skott med friska blad så överlever nog plantorna.
Det är kålmalens larver som har kalasat på bladen, det är något av en massförekomst denna sommar.
Man kan skydda plantorna med odlingsväv eller, ännu bättre, insektsnät. Men först borde man stoppa den pågående förstörelsen, dvs ta kål på de larver som finns kvar på bladen. Det kan göras med Turex (Bacillus thuringiensis), kallas också Larvskydd hos vissa firmor. Det kommer nya blad om angreppet bryts, men plantan är stakt försvagad och skörden blir nog nedsatt.
CITAT (masa @ 26-07-2013, 11:35)

Det är kålmalens larver som har kalasat på bladen, det är något av en massförekomst denna sommar.
Man kan skydda plantorna med odlingsväv eller, ännu bättre, insektsnät. Men först borde man stoppa den pågående förstörelsen, dvs ta kål på de larver som finns kvar på bladen. Det kan göras med Turex (Bacillus thuringiensis), kallas också Larvskydd hos vissa firmor. Det kommer nya blad om angreppet bryts, men plantan är stakt försvagad och skörden blir nog nedsatt.
men jag borde klippa av bladen alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2013, 14:06
Låt bladen vara kvar de har fortfarande viss fotosyntesande funktion.
till nästa år kan jag tipsa om att IKEAs nätgardin Lill för 39 eller 49kr (kommer inte ihåg vilket det var) både ser ut och funkar exakt lika bra som det dyrare insektsnätet man hittar i trädgårdsbutiken + den håller i fler år och kan tvättas i maskin.
Lite mer om broccoli och kålmal. Det är definitivt bättre med insektsnät än odlingsväv över broccolin. Dels blir det gärna för varmt och även fuktigt under väv, dels fastnar det ludd från väven på broccoliknoppen när den sticker upp över bladen.
Kålmalen är en besvärlig krabat. Den kan ha många generationer under en sommar, speciellt en varm sommar kan larverna angripa kålväxter under hela sommaren. Enligt uppgift kan kålmalen ha 14 generationer per år vid en temperatur av 16 grader, och ända upp till 30 per år vid 27 grader. Detta gäller givetvis i varmare länder där det inte finns någon kall vinter som sätter stopp för deras härjningar.
På många håll har kålmalen utvecklat resistens mot flertalet kemiska bekämpningsmedel och även resistens mot Bacillus thuringiensis har rapporterats.
Om någon hittar insektsnät få de gärna säga var för jag har då inte hittat något. T ex Plantagen står (som alltid) som fån när man frågar efter vanliga saker och har inte hört talas om det.
Jag köpte ett myggnät på Lidl i våras som jag hade tänkt sätta över sonens säng, det har inte blivit av men det har varit nära många gånger att norpa det till trädgårdslandet.
Och alla mina kålväxter ser ut som dina...
Om ni är flera odlare i er bekantskapskrets, gå samman och köp en rejäl rulle med insektsnät. Det är hållbara grejor, ni har nät för resten av livet. Jag köpte en rulle 3,25 x 100 m från Wondermesh i Skottland för ca. 2500:- inklusive allt. I Sverige är priserna väsentligt högre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.