Full version: 7 cm larv !
Motti
I dag när grannen var här och tog en öl så kom världens larv och kröp in under Parasollen !minst 7 cm lång och två cm bred gul med bruna tecken på ryggen !Själv är jag ganska säker på att det var en Trollsländelarv av storlek större !vi bor ju vid sjön och har massor av "Helicoptrar "här smile.gif
*Stintan*
Utan bild är det nog omöjligt att säga vad det var för larv men någon trollsländelarv var det knappast. Den enda larv jag känner till som skulle kunna vara så fet är typ noshornsbaggens larv men den är mer vitbeige än gul och ser rätt äcklig ut men jag vet inte om dom brukar krypa omkring under parasoller. Dom lever väl mer under jord än ovanpå. Jag tror snarare att det var någon sorts svärmarlarv du såg.
Vi får se om någon har något bättre tips.
Monarda
Kan det ha varit en sådan här?

http://www.sylvaticum.se/index.php/fotogra...llmantraddodare
*Stintan*
CITAT (Monarda @ 27-07-2013, 20:16) *

Tänkte också på den först.
Motti
Nej nej !den är för liten ,den här var en sju åtta cm en och en halv cm bred och verkade vara väldigt mjuk i skinnet ,gul på sidorna med brunröd rand på ryggen .Ingen av oss här varken min man eller jag eller vår granne har set en sådan stor larv någon gång innan ! Tog kort på den men kan ju inte lägga in bilder själv som ni vet .Äcklig var den sad.gif
Huggorm
"Vanlig träfjäril" har en mycket stor larv som är gul på sidorna och har en bred, rödbrun rand på ryggen, kanske det är den?

bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cos...cossus_qtl1.jpg

Förmodligen en mängd nyttiga kalorier i en sådan, du borde ha passat på tillfället att sluka den. Nu kan det vara för sent, den har säkert flytt nu.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 27-07-2013, 23:36) *
"Vanlig träfjäril" har en mycket stor larv som är gul på sidorna och har en bred, rödbrun rand på ryggen, kanske det är den?

bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cos...cossus_qtl1.jpg

Förmodligen en mängd nyttiga kalorier i en sådan, du borde ha passat på tillfället att sluka den. Nu kan det vara för sent, den har säkert flytt nu.

Det är väl samma som Monarda länkade till.
Motti
Inte alls i närheten !
gunsta
CITAT (Motti @ 27-07-2013, 23:20) *
Nej nej !den är för liten ,den här var en sju åtta cm en och en halv cm bred och verkade vara väldigt mjuk i skinnet ,gul på sidorna med brunröd rand på ryggen .Ingen av oss här varken min man eller jag eller vår granne har set en sådan stor larv någon gång innan ! Tog kort på den men kan ju inte lägga in bilder själv som ni vet .Äcklig var den sad.gif

Såg larven ut så här?
Motti
Ser ingen gunsta ?

Nej nej den var mycket större och mest gul och fet med en brun rand på ryggen !det var en jättelarv !
gunsta
Mycket märkligt Motti - ser du denna bild då?
Motti
Grannen tog in den till sin fru och hennes vännina för att skräma dom de ilskrek !den var riktigt stor alltså !
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2013, 23:44) *
Det är väl samma som Monarda länkade till.

Ja det var det visst, det inlägget missade jag. Det är ju den första man tänker på när det gäller en riktigt stor larv, gul på sidorna och med ett rödbrunt streck utmed ryggen.

gunsta
Bilden jag visade är en brunsprötad skymningssvärmare - larven är 7,5 - 8,5 cm - precis som du beskriver. Det är ingen liten larv alltså.
Huggorm
Här är en annan som är gul med streck på ryggen. Cimbex lutea, Gul klubbhornstekel. Är den mer lik?
Motti
Inte närmelsevis lik ! vi har aldrig set en sådan larv här innan heller men den var jäkligt stor !som sakt en så där 6-8 cm lång men en bred rand av brunt på ryggen och senapsgul på sidorna .Vi bor ju vid sjön så vi tror det var en trollslände larv av den stora modellen !typ Helickopter !
*Stintan*
Nej någon trollsländelarv var det inte det kan jag lova dig för dom lever under vatten och blir inte alls så stora, högst 4cm. Dom ser inte ens ut som en larv.
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2013, 02:23) *
Nej någon trollsländelarv var det inte det kan jag lova dig för dom lever under vatten och blir inte alls så stora, högst 4cm. Dom ser inte ens ut som en larv.

Precis! Det är ju t o m så att trollsländor inte har något larvstadium alls utan ett nymfstadium. smile.gif

Så här ser en trollsländenymf ut:

(Fast det visste du förstås redan. wink.gif)
*Stintan*
Ja men vad hjälper det att jag vet? giggle.gif
gunsta
Eftersom larven citat, "var jäkligt stor" så tror jag att det kan ha varit Vipera berus, Natrix natrix eller Anguis fragilis smile.gif
*Stintan*
CITAT (gunsta @ 01-08-2013, 10:43) *
Eftersom larven citat, "var jäkligt stor" så tror jag att det kan ha varit Vipera berus, Natrix natrix eller Anguis fragilis smile.gif

rotfl.gif
Gossen Ruda
Det kan ha varit en Lindorm också. Lindormens storlek hänger ofta samman med storleken på alkoholintaget. Jag har inte engagerat mig i frågan här eftersom frågaren är både dålig iaktagare och berättare. Det kan ha varit allt från en snigel till en katt.
Huggorm
Man blir lite fundersam när larven beskrivs som gulaktig med ett rödbrunt streck på ryggen, men tydligen inte alls liknar de larver som är gula med streck på ryggen som vi visat bild på.
gunsta
CITAT (Huggorm @ 01-08-2013, 13:11) *
Man blir lite funderasam när larven beskrivs som gulaktig med ett rödbrunt streck på ryggen, men tydligen inte alls liknar de larver som är gula med streck på ryggen som vi visat bild på.

Instämmer Huggorm - man blir mycket fundersam.
*Stintan*
CITAT (gunsta @ 01-08-2013, 14:06) *
Instämmer Huggorm - man blir mycket fundersam.

Håller med.
Monarda
Jag tror i alla fall på Allmän träddödare, den kan ju som synes variera i färgen.

http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/c/cossus_cossus.html
*Stintan*
CITAT (Monarda @ 01-08-2013, 18:27) *
Jag tror i alla fall på Allmän träddödare, den kan ju som synes variera i färgen.

http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/c/cossus_cossus.html

Tror jag också smile.gif
gunsta
Påhälsning i vår trädgård idag - allmän träd(d)ödare. Mycket stor larv.
Motti
Latin är inte min starkaste sida wink.gif får se om jag kan få hjälp att lägga in bilden framöver .Annars har vi ju jättetrollsländor här vid sjön så jag tog för givet att det var en av deras larver !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon