Hej!
Familjens rabarber är nu inne på sitt tredje levnadsår. Tyvärr har jag glömt av vilken sort det är, riktigt dumt! I alla fall, första året växte den så det knakade och såg fin ut, andra året blev den än större men började visa lite konstiga symtom. Hela stjälkar och tillhörande blad blev orangea och skrumpnade bort, andra blad blev rost-röda som de på bilderna. I år har den växt ganska klent och med symtom likt i fjol. Detta går inte alls ihop med vad jag sökt upp och läst om rabarber som verkar vara ganska lättskött. Ändå har jag både gödslat och vattnat rikligt vid behov, vilket många säger inte ens behövs, men fått detta resultat ändå.
Är den sjuk tro? Vad kan ha drabbat den, och vad göra?
På bilderna har de större stjälkarna skördats eller slängts om de varit angripna, men även de nya skotten drabbas som ni ser. Märkligt va? Hoppas verkligen någon känner igen problemet, annars gräver jag nog upp skiten för att den ser så tråkig ut.
[attachment=77736:bild__1_.JPG]
[attachment=77737:bild__2_.JPG]
Hej
Tyvärr, jag kan säga att den är Svamp skadad, på grund av du skrev ( Hela stjälkar och tillhörande blad blev orangea och skrumpnade bort). men som är viktigt vad du ska göra:
ta bort alla skadad delar och bränna dem för att undvika svampen kommer nästa år, blanda jord med kol för att svampen tycker inte kol, ta bort ogräs för att svampen nya generationen lägger på dem, på slutet om du kan blanda jord med bark på grund av när bark bryter sig ger Gas som svampen tycker inte om.
H.Bassam
Jag gödslar 1 gång om året med koskit på påse. Vattna behöver du egentligen inte då rabarberns rötter går djupt o tar vattnet själv i jorden. Men om det är för torrt, av olika anledningar, behövs ju extra vatten. Sedan kan det vara så att rabarbern just inte trivs på det stället där den står. Och skörda. Då stimulerar du till att nya blad kommer upp. Gamla blad blir gula så småningom.
CITAT (Bassam @ 27-07-2013, 17:39)

Hej
Tyvärr, jag kan säga att den är Svamp skadad, på grund av du skrev ( Hela stjälkar och tillhörande blad blev orangea och skrumpnade bort). men som är viktigt vad du ska göra:
ta bort alla skadad delar och bränna dem för att undvika svampen kommer nästa år, blanda jord med kol för att svampen tycker inte kol, ta bort ogräs för att svampen nya generationen lägger på dem, på slutet om du kan blanda jord med bark på grund av när bark bryter sig ger Gas som svampen tycker inte om.
H.Bassam
Okej, svamp alltså. Skall försöka läsa på lite mer om det nu och se om jag kan försöka lösa det/om det stämmer. Tack för tipset

CITAT (CillaM @ 27-07-2013, 19:26)

Jag gödslar 1 gång om året med koskit på påse. Vattna behöver du egentligen inte då rabarberns rötter går djupt o tar vattnet själv i jorden. Men om det är för torrt, av olika anledningar, behövs ju extra vatten. Sedan kan det vara så att rabarbern just inte trivs på det stället där den står. Och skörda. Då stimulerar du till att nya blad kommer upp. Gamla blad blir gula så småningom.
De stjälkar du ser på bilden där kom nyss upp, och så skall det ju knappast se ut på en frisk planta. En av de nya stjälkarna skrumpnade bort direkt innan den blev sådär stor ens en gång och är därför inte ens med på bilden. Så att skörda ännu oftare kan ju knappast hjälpa.
CITAT (PMK @ 27-07-2013, 20:24)

Okej, svamp alltså. Skall försöka läsa på lite mer om det nu och se om jag kan försöka lösa det/om det stämmer. Tack för tipset

De stjälkar du ser på bilden där kom nyss upp, och så skall det ju knappast se ut på en frisk planta. En av de nya stjälkarna skrumpnade bort direkt innan den blev sådär stor ens en gång och är därför inte ens med på bilden. Så att skörda ännu oftare kan ju knappast hjälpa.
Nyss och nyss, de är iaf några (2) veckor gamla o inget som kommit upp o vissnat på en dag. Däremot så kan faktorn mycket väl vara att de står i fel sorts jord. För mycket gödsling nu kommer inte att göra nåt för dom, men gödsling på vårkanten är inte fel. SVi har ine haft det ultimata vädret i år och mycket är gult och visset men svamp är att ta i överdrift. Att skörda/ta bort det som är visset är helt rätt.
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2013, 07:23
Tror inte det är svamp, rabarber är dock inte så förtjust i torka och höga temperaturer så jag tror snarare det är något sånt, gräs stjäl rätt mycket vatten och det finns ju gräs rätt nära. Olika sorter klarar värme och torka olika bra jag har 4st sorter som är planterade bredvid varann spangsbjerg verkar klara torka och värme bra medans rosenhagen ser rätt risig ut. De får alla ca 1/2 skottkärra hästgödsel ´var på våren på våren. Jag har odlingslotter där man inte får vattna med spridare så det blir nog inte så jättebra vattning på rabarbern jag ger de växter som verkligen måste ha vatten vatten när jag vattnar istället, rabarbern överlever alltid.
Hej
Jag tycker att svampen attackerad dem på grun av fläckar som lägger i mitten.
Öbs
Du kan försöka ta bort skadad delar , ogräs, och ge dem mera vatten, jag hoppas att du ska skriva till oss vad ska hända med dig.
H.Bassam
Är bilden tagen nu i juli? Så där ser min rabarber alltid ut då, efter midsommar lägger den liksom av och man ska ju heller inte skörda efter midsommar sägs det.
Jag har dock stora blad kvar och visst märks det att det är förbenat torrt ute, de hänger... Men någon timme med spridare så pallrar de sig upp igen.
Visst är rabarber lättskött men jag har också hört de som kämpar ihjäl sig, gör allt rätt, byter stora mängder jord, byter plats, köper nya plantor, köper nya sorters plantor... Inget fungerar, det vill sig inte i alla fall.
Förlåt, menar inte att komma mer nedslående information men ibland är det ju bara så... Det blir säkert bättre nästa år! Det är väl så vi "trädgårderare" och odlare tänker?!
Och svamp tror jag inte heller på...
Mjärden
11-10-2013, 22:32
Mina rabarber har alltid vuxit trots kontinuerlig åderlåtning i maj-juni. Då blir det ofta rabarberpaj och ändå räcker de till att ge bort. Efter midsommar brukar de får växa som de vill och är då för oxalsyrerika för att
användas.Förra hösten täckte jag dem med kompostjord och det gav verkan i år. De började inte att vissna
ner förrän i september.
Jag kan inte uttala mig om dina har svamp, men tycker att det var lite jord runt. Gräv bort mer gräs så det blir mer yta runt om, jag har bara gräs åt ett håll och det håller jag efter, de tre andra sidorna är mot övrig grönsaks o potatisodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.