Lilla snigel
27-07-2013, 18:41
[attachment=77741:20130724_183024.jpg]
Vad ska jag plantera här i? Rabatten är ca 2.5 meter lång och 60 cm djup. Det är eftermiddag/kvällssol och jag bor i Kolmården (vet inte vilken zon) Jag tycker om när det ser "rent och snyggt" ut och jag vill gärna ha lite färg. Förut hade jag en rododenron azalea som var fantastiskt fin men det blommade tyvärr över på ett ögonblick. Tar tacksamt emot tips och gärna även om det ska göras nu eller i vår.
kerstin z5-6
27-07-2013, 19:59
Mitt första råd är att utöka rabatten till minst 100 cm bredd .. då kan du ha perenner mm i olika#lager med högre baktill o lägre framför -de behöver grupp placering och en för smal rabatt tillåter inte det
frågor
läge- norr söder vad
'färger du tycker om
höjdpunkt
ofta kan man ha nån vår lök , några försommarblommande som sedan har fina blad -men när ser du rabatten mest -i juli>då ska höjdpunkten i blom vara då.. Är du bortrest juli men hemma i aug bör däremot höjdpunkten vara i aug
Nån clematis mot det vita vore tex fint, hosta och brunnera har fina blad ,färg kan du få av massor av olika sorter
Klematis,tänkte jag på direkt nån blå storblommig,och rosor,min nya favorit Bonica kanske.
Jag tycker blivande rabatten ser prydlig ut,med stenkanten,om den är för smal ja kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.