Full version: Mynta
Ålgryte
I år har jag olika myntor i krukor men vill ha tips på hur jag ska använda bladen smile.gif

Vad gör du med myntan?
Piccante
Vilka myntor har du odlat?
Peppar, ananas, ingefärsmynta tycker jag är goda till te.
Grönmynta funkar i marockanskt mynta-te och i mat. Fräscht i sallader, yoghurtsåser,och dip.
Ålgryte
Jag har chokladmynta och en "vanlig" (pepparmynta?). Äppelmyntan blommar just nu men har så fula blad - de vissnar. Vet inte om det är ngn insekt el om den inte trivs i solen...

Läste ett kakrecept med hackad mynta i och mynta-socker ovanpå. Det ska jag prova! Ska också prova att ha mynta i yoghurt. Hackar du bladen först eller låter dem ligga i och dra?
tyffe
Jag har använt mynta till både glass och saft, det smakar polkagris.
Monarda
Pepparmynta, Mentha piperita, använder jag varje dag i mitt morgonte. Bra för luftrören och magen.
Ålgryte
tyffe:
Hur gör du saften?

Igår hackade jag blad av äppelmyntan och blandade i turkisk youghurt tillsammans med andra kryddväxter och vitlök 000.gif Det blev ett gott tillbehör till flintasteken !

Monarda:
Använder du myntan färsk till te? Hur mycket? Hur lång tid? giggle.gif Är ingen tedrickare... (ännu)
silas
"vanlig" mynta, alltså marockansk mynta, är fantastiskt god att lägga tillsmamans med haloumi mellan tunna pitabröd och sedan värmas på grillen.
Ålgryte
CITAT (silas @ 31-07-2013, 12:17) *
"vanlig" mynta, alltså marockansk mynta, är fantastiskt god att lägga tillsmamans med haloumi mellan tunna pitabröd och sedan värmas på grillen.

Låter verkligen mumsigt! Ska prova med chokladmyntan också yes.gif
Monarda
CITAT (Ålgryte @ 31-07-2013, 11:54) *
Monarda:
Använder du myntan färsk till te? Hur mycket? Hur lång tid? giggle.gif Är ingen tedrickare... (ännu)

Lägger i 3-4 färska blad som får ligga i hela tiden.
tyffe
CITAT (Ålgryte @ 31-07-2013, 11:54) *
tyffe:
Hur gör du saften?

Jag gör på samma sätt som man gör med fläderblomssaft, kokar en sockerlag där några myntakvistar får ligga och dra i några dagar, sen silar jag av.
Ålgryte
Tack för tipsen och inspiration att pröva nya smaker thanks.gif
Igår blanda jag ca 2 msk hackade blad av chokladmyntan i kladdkakan - jättegott blev det !

Idag smaksatte jag keso med myntan och serverade den med krusbärskompott ! Mmm... härlig blandning av mint och syrligt.

Pauline/Sthlm
Spännande tips, har några sorter själv men är rätt oklar på vad som är vad (utom polkagrisen då), fått respektive övertagit.
Men varför är det ingen som talar om drink?!! Mojito!
coolgleam.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag har gjort taboulleh, "libanesisk persiljesallad" och där ingår mynta. Jag hade dock glömt att köpa mynta så det blev bara finhackad persilja, tomat, lök, gurka, vitlök, matvete (durumvete på konservburk) pressad citron och olivolja samt lite salt. Det blev supergott - men myntan fattades verkligen.

Ett hett tips, jag kommer göra denna fräscha och matiga sallad igen!!!
annapanna78
Jag gjorde ifjol egen Mintu, mintsprit. Blandade rom råsocker och mynta och lät det stå. Hittar dock inte receptet, är det någon som har ett?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon