Full version: Vilka träd?
EvaKlemming
Hej

Mina grannar har några fantastiska cypresser/granar? Kan ni hjälpa mig med vilka sorter det är? Två olika med närbild på båda. Själva vet de inte. Antagligen växte de redan på platsen när de flyttade in, ser ut att vara gamla.

Tycker de är otroligt vackra och måste väl vara härdiga här då de ju klarat varenda vinter i så många år.

/Eva

barrträd 1.jpg

barrträd 2.jpg

barrträd 3.jpg

barrträd 4.jpg

Huggorm
Jag är inte särskilt duktig på barrträd men jag gissar att det första är någon slags hemlock (tsuga). Trädgårdssort då, de blir stora och raka i naturen. Kotten får mig att tro på hemlock, annars kunde man nästan gissat på idegran. Det andra borde vara någon slags thuja, och den här gången något som mer ser ut som en naturvariant än de vanliga smaragderna och brabanterna. Hoppas Gunilla eller någon annan barrträdsexpert kommer med de rätta svaren.
Rebecca
Ettan är någon slags Chamaecyparis (cypress). Tvåan är jag osäker på. Trean en Chamaecyparis nootkatensis (nutkacypress) och fyran är en form av thuja.
Huggorm
CITAT (Rebecca @ 28-07-2013, 18:47) *
Ettan är någon slags Chamaecyparis (cypress). Tvåan är jag osäker på. Trean en Chamaecyparis nootkatensis (nutkacypress) och fyran är en form av thuja.

Fast det är ju bara två olika med två bilder på varje
Bassam
Hej
Snälla. kan du fråga di grannar,jag tycker om de ska bli glada om du fråga dem. på grund av barr växter se ut lika.
H.Bassam
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 28-07-2013, 18:50) *
Fast det är ju bara två olika med två bilder på varje

Så går det när man inte läser så noga wink.gif Reviderar lite då: ettan(de två första bilderna) är jag osäker på och tvåan (de två sista) är förmodligen en thuja plicata.
EvaKlemming
toppen. tack snälla ni. då har jag ju två svar. hemlock och thuja plicata. det är allt jag behöver så länge. och de är nu noterade på listan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon