Full version: Ostronört
Jennyn
Tidigare i somras beställde jag spännande ätbara plantor från Tyskland. Alla tog sig fint utom ostronörten (Mertensia Maritima). Den klarade inte att ligga i posten en vecka, utan tynade bort när den kom fram. Tråkigt för denna hade jag verkligen sett fram emot. Någon som har tips på var man kan få tag på den? Någon som till och med har plantor eller frön att sälja. Jag är så spänd på om denna "havets blåklocka" som dessutom är ätbar skulle kunna gå att odla hos mig...

[attachment=77745:Ostron_rt_min.jpg]
kerstin z5-6

ostron5.jpg Ostronört-mertensia maritima

Jag har odlat den länge fast som perenn ,jag har inte testat att äta den.

Tyvärr har jag brutna armar o kan inte gräva upp ,frö är svårfångade -återkommer när armarna fungerar

Jennyn
Oj, den ser ju helt fantastisk ut. Vilken underbar blågrön färg! Och perenn dessutom i zon 5-6? Verkar ju vara en väldigt intressant växt. Vad tråkigt med de brutna armarna. Supertrist mitt i trädgårdssäsongen och allt. Krya på dig,
hälsar Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon