Rapunzel
Hej hej.

Ja, min fundering är just det som rubriken säger. Jag har haft passionsblommor flera år på min balkong. Den vanliga blå sorten. Men aldrig tillstymmelse till frukt. I år har jag två stora klättrande på två spaljéer. Tänkte att det kanske behöver vara två för att blir frukt. Men inte då. Så det är väl kanske inte sån sort som ger frukt. Är det nån som vet. Men dom växer så det knakar och blommar så fint. Så jag får kanske nöja mig med det .
Eva i Skåne
Jag tvivlar på att du kan få frukter som du kan räkna med att äta. Man kan ibland på frukt på en passionsblomma som står i ett fönster, men rekommendationer jag läst är är att man ska ta bort den eftersom den tar så mycket energi från plantan.
Bengalow
Det finns, enligt Wikipedia, 2 slags passionsblommor - den ena med gul frukt, och den andra med närmast svart frukt. Det är den senare som man äter. Den du har är nästan säkert den med gulgrå frukt.
Alexander-VG-zon3
Alla går att äta dvs inte giftiga, och det finns långt fler än två sort (arter?) som är ätliga och är i Sverige ganska lätta att få frukt på om man har rätt läge (växthus eller inglasadbalkong). Vanligaste ät passionsfrukt är Passiflora edulis (med sorten flavicarpa) och Passiflora ligularis. Lätt att fröså från köpefrukt och lätta även där till att få frukt.
Rapunzel
Tusen tack för era synpunkter ! Då vet jag lite mer thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon