Margaretha
28-07-2013, 22:59
För andra året i rad blommar inte mina hortensior. De har frusit ner helt de två sista vintrarna. Hur ska jag bära mig åt för att skydda dem. Alternativet blir komposten. Bor i Södra Skåne, så det borde verkligen inte vara något problem!
Har samma problem, men här är det tre vintrar på raken de frusit ner....
Jag misstänker att plantan lägger energin på återväxt, i stället för att blomma så jag planerar täckning till vintern. Fungerar inte det tar jag upp dem och sätter något härdigare.
Tänkte täcka som jag gör med annat känsligt - fyra bambupinnar bildar hörn vira väv runt dem så det bilas en lite låda. Denna låda fylls sedan m torra löv, och täckes m väv (så inte löven blåser bort) och plast eller liknande på toppen som skydd mot regn och snö. Smala växter virar jag in i bubbelplast, men lämnar toppen öppen, och täcker den m en spann eller liknande.
Köpte i helgen min första hortensia. Enligt vad jag läst så blommar hortensian på fjolårsved. Man måste altså skydda blomanlagen på vintern. Fryser allt ner då blir det inga blommor. Jag ska försöka täcka min med löv, som jag brukar göra i mina rabatter.
Hej
Det är bättre att man satsa pengar på tålighet växter med garanti från företag, men jord också spela mycket roll om jorden har lite torv och mycket gruv sand, vatten kan inte samla i jorden och skada växter rötter, jag läste på sista tiden att man kan plantera växter i norr Sverige bara i grov sand för att skydda växter från kalt väder, och jag såg I Dubai att de planterar bara i sand och de har mycket vackra växter.
H.Bassam
strandskatan
30-07-2013, 06:37
Margaretha, jag bor också i sydligaste Skåne (ungefär så långt söderut man kan komma utan att bli våt om fötterna) men hortensiorna vill inte blomma här heller. Men om du åker genom Anderslöv kan du se att vad som tycks vara samma sorts hortensior växer och blommar i flera trädgårdar, de har en mörkrosa nyans, måste vara en särskilt härdig klon, är lite frestad att knacka på och tigga en stickling men är inte tillräckligt företagsam, tyvärr.
Hej
För att växter ska blomma behöver:
1 Tillräckligt ljus.
2 jorden som innehåller inte så mycket kväve, men också innehåller tillräckligt Fosfor och Kalium, så man behöver blanda jorden med Blodmjöl eller Benmjöl. för att de båda har mycket Fosfor och Kalium.
3 växter är mogn.
H.Bassam
kerstin z5-6
30-07-2013, 21:50
Hortensia är ett vitt begrepp -vad heter era
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-07-2013, 22:50)

Hortensia är ett vitt begrepp -vad heter era
Min är köpt på torget märkt bara hydrangea. Men jag tror det är en hydrangea macrophylla, vad kallas de mer än hortensia?
strandskatan
31-07-2013, 22:13
Mina två som inte blommar är macrophylla.
Margaretha
06-08-2013, 09:51
Den som blommar år efter år är en syrenhortensia, Hydrangea paniculata 'Grandiflora' Pinky Winky. Övriga, en spetsmössa med rosa blommor och några vanliga macrophylla blommade troget i flera år, sedan var det tvärstopp i fjol. Allt nerfruset.
En av dessa stod flera år i kruka och blommade rikligt, men den blev för stor så den fick en plats i en rabatt och där blommade den också ett par år innan den började frysa ner.
Jag köpte i fjol sommar en Endless Summer som jag satte i kruka. Den var också helt nerfrusen, men eftersom den blommar även på årsskott, så är den nu igång för fullt. Den stod ute i sin kruka utan täckning!
Även den som tillhör spetsmössegruppen har blommat i flera år i sin rabatthörna.
Vi har haft två svåra vintrar, men jag vill verkligen försöka rädda dem! De är nu stora och gröna och frodiga, men blommar inte!
Kan man inte köpa en säck rododendronjord och kupa över den på hösten? Den är ju torr och lucker så den borde bilda ett skyddande täcke?
Anna-Karin Lundberg
07-08-2013, 06:20
Jag bor i Stockholm och köpte därför "Endless Summer" för tre år sedan. Den fryser en del, men inte helt och hållet. Under sommaren kommer många nya skott och den börjar bli en ganska rejäl och tät buske med friskt och frodigt bladverk, den är nu drygt 1x1,5m. Men blommar gör den inte. Har jag tur kommer en enda blomklase, så jag köper inte fler hortensor, vilket jag hade planerat att göra om den här hade visat sig odlingsvärd.
Margaretha
08-08-2013, 10:29
Häromdagen kom en katalog från Bxxxxxx - får man skriva firmanamn? - och där finns frostskyddsöverdrag, säkert menade för växter i kruka, men jag blev frestad att prova på hortensiorna. Någon som redan provat?
Rododendronjord verkar också som en bra idé. Löv har vi tyvärr inte så mycket av, bara från äppelträden och de är inte alltid friska så jag vägar inte ha dem i rabatten.
Hej
Jag har märkt samma sak på mina Endless Summer (hydrangea macrophylla). Inga blommor i år. De har alltid blommat rikligt. Jag har några Annabelle (hydrangea arborescens) som däremot blommar bra i år.
Är det någon sjukdom som drabbat dem?
MVH Thomas
Margaretha
10-08-2013, 16:49
De verkar inte sjuka. Tvärtom! De växer och är stora, gröna och frodiga! Men saknar blommor!
Precis som du säger Margaretha. Fint bladverk men inget mer.
Hej
Fint bladverk betyder ofta inte blommor på grund av jorden har mycket kväve men lite Fosfor och kalium.
H.Bassam
Margaretha
12-08-2013, 07:58
Hur tillför man bäst fosfor och kalium och undviker kväve?
Men om de har frusit ner helt, så kan de ju inte blomma, då är det inte näringsbrist.
Om det är brist på fosfor och kalium så borde väl Annabellan inte blomma för de är väl inte så lång ifrån varandra artmässigt, eller? Och även om den har fryst ner så skall den enligt infobladet som följde med blomma på årsskotten ändå.
Jag läste i ett annat forum att man har börjat kalla Endless Summer för Endless Waiting.

Vi verkar inte vara ensamma.
MVH Thomas
Anna-Karin Lundberg
14-08-2013, 06:40
Vänner till mig visade just bilder på sin överdådigt blommande Annabelle, den klipptes ned helt och hållet i höstas så alla blommor är på nya årsskotten. Jag trodde de behövde mer tid, men deras var väldigt fina.
CITAT (Barret @ 13-08-2013, 16:24)

Jag läste i ett annat forum att man har börjat kalla Endless Summer för Endless Waiting.

Vi verkar inte vara ensamma.
MVH Thomas
Jag bor i Skåne och har faktiskt fått ett par (5?) blommor på min Endless Summer i år. Jag tror det har med den sena köldknäppen vi fick som gjorde att den blev ledsen. Övriga somrar har den blommat rikligt.
När jag köpte den grävde jag en helt ny rabatt och lade i två säckar rododendronjord. Varje vår får den npk tillsammans med övriga. Ibland kanske jag gödslar med "guldvatten" (kiss utblandat 1/10 med vatten) under sommaren, men oftast går guldvattnet till grönsakerna.
Andra sommaren grävde jag upp den och flyttade eftersom jag skulle ändra min damm. Då blev det bara ett par blommor. Tredje sommaren stod den i ett jättetält i 10 veckor mer eller mindre utan vatten. Då blev det nästan inga blommor. Efter den sommaren var jag på vippen att gräva upp den och slänga. Istället lade jag på mera rododendronjord och vattnade och pysslade. Då fick jag en underbar blomning (bild nedan). I år som sagt lika stor men bara några få blommor och inte lika stora.

Så Endless verka behöva värme, näring och vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.