Full version: Tips på klätterros?
Cess
Hej!
Jag letar efter en ny klätterros att plantera och skulle väldigt gärna ta emot tips på era favoritsorter!

Det jag tänker mig är en mörkare rosa färg (helst inte åt det röd/orangea hållet utan mer "kall" rosa), gärna remonterande (men inget måste)och gärna doftande.

Bor i zon 2 och läget är sydväst men med vandrande skugga.

Har ni tips på vad som skulle kunna passa?

Bassam
Hej

Du kan åka till Plantagen och titta och vilja själv, eller du kan fråga trädgårdmästare där.
H.Bassam
strandskatan
Som Bassam skriver, det bästa är att se rosorna blomma och själv känna doften på en plantskola, för foton visar sällan exakt rätta färgen, och om dofter kan man ha mycket olika uppfattning. Men vill du ha förslag här, så vore det bra om du berättar hur du ska använda klätterrosen (spalje, träd, stolpe?) och ungefär hur stor du vill den ska bli.
Cess
Naturligtvis har jag redan gjort min research och kollat på olika exemplar på Blomsterlandet, Plantagen, mindre plantskolor etc, letat inspiration i böcker och på nätet, innan jag har ställt min fråga här. Men vad är ett forum till för om man inte får ställa en fråga utan att bli hänvisad till Plantagen...?

Det jag är intresserad av är inte det rätt så standardmässiga och numera utplockade utbudet utan jag vill gärna få mer tips från ER rosintresserade som kanske har ngn speciell eller ovanlig favorit som annars är lätt och missa. Kanske har ni också speciella erfarenheter av rossorter och hur de har fungerat i praktiken?

Tanken är att rosen ska få växa mot en vägg/spalje och det finns gott om utrymme både uppåt (minst 4 m) och ett par tre meter på bredden. Men rosen behöver inte fylla upp hela det utrymmet heller utan jag kan tänka mig ngt mindre också.

Funderar på om jag kanske ska sticklingsföröka min Louise Odier (som jag gillar både färg ocg doft på) och låta henne växa med minimal klippning som klätterros istället? Någon som har erfarenhet av det?

KRT
Jag planterade en Laguna (http://www.floralinnea.se/laguna.html ) i våras, så jag vet ännu inte hur stor hon blir eller växer. Men blommorna är precis sp fina som på bilder smile.gif mörkrosa/röda utan inslag av orange.
Har du gott om plats, kanske en Valdemar kan passa, den är enkelblommande och ljusare rosa, men den blir stor och har en kntressant historia.

Kan tipsa om Flora Linneas hemsida, de har mängder m rosor och det är superkul att surfa runt och titta på olika sorter.

Fö är mitt råd att köpa rosor på riktiga plantskolor, eller specialbutiker, tex Flora Linnea, de har bättre plantor och mycket bättre utbud!!!
Cess
Åh, tack KRT för bra tips!
Den sidan har jag missat! Vilket utbud.
Laguna ser verkligen härlig ut i färgen!

Nu blev jag inspirerad smile.gif
KRT
CITAT (Cess @ 30-07-2013, 13:34) *
Åh, tack KRT för bra tips!
Den sidan har jag missat! Vilket utbud.
Laguna ser verkligen härlig ut i färgen!

Nu blev jag inspirerad smile.gif

Enda problemet är att det är väldigt svårt att inte köpa för mycket smile.gif
annelizon1
Russeliana skulle jag föreslå. Underbar doft. Åk till Helsingborg så kan du se och dofta på massor av klätterrosor på Fredriksdal, och sen gå till Flora Linnea och handla!
Cess
Tack för tips! Hade gärna tagit en inspirationssväng till Fredriksdal smile.gif men är nog fast i Stockholm nu när semestern är slut. Har kikat på Zépherine Drouhin som jag har som främsta kandida för tillfällett. Är det ngn som har erfarenhet av den damen?
strandskatan
Min erfarenhet av ZD är tyvärr inte bra. Enda ros jag haft som fått mjöldagg. Evangeline är en förtjusande rambler med rosa småblommor i buketter, Blossomtime har större, halvfyllda blommor, båda står ganska ljust men inte i full sol, skulle tro de klarar din vandrande skugga bra. Ett tips: om du går in på rosenposten.dk och väljer avancerad sökning kan du välja färg, doftstyrka, höjd, användning och skuggtålighet och få fram förslag på passande rosor!
Cess
Aj då. :-( Får kanske kika runt lite till innan jag bestämmer mig. Eller så gör jag ett försök med ZD. Gillade färgen och övriga växtegenskaper :-) å taggfri...
Kajsa
Leta runt i mitt album/Klätterrosor rose.gif
Cess
Tack Kajsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon