[attachment=77773:m_b_r.jpg]
Hej!
Den här måbärshäcken är ca 35 år gammal. Har tänkt ta bort allt som är utanför den röda linjen, alltså ganska grova grenar. Jag räknar med att den kommer bli mycket kal något år men alternativet är att klippa ner den helt. Den sidan vetter mot sydost, och växer kraftigt.
Någon som har något tips om NÄR man skall göra detta? Är det bättre att klippa ner hela häcken till ca 15 cm i stället, och i så fall NÄR?
Lars-Göran Jansson
Karlstad
RibesRubusVitis
29-07-2013, 12:26
Måbär kan egentligen klippas när som helst, men vårvintern brukar rekommenderas. (Om den är i vägen för trafiken, eller grannarna klagar, ta den bums.)
Häcken verkar ju nyklippt på bilden; det som ser lite visset ut kan vara sånt som fått för lite ljus. I så fall kommer den inte att vara kal så länge alls efter en regelrätt vårvinterbeskärning. Och ännu verkar det inte vara läge för så radikal beskärning (15 cm) som du frågar om.
Vår måbärshäck klipps på försommaren. Enligt mina trädgårdsböcker går det fint att klippa juni och augusti, dvs försommar och tidig höst. Måbärshäck tål kraftig klippning.
Hej
Jag tycker att den ser ut fint, du kan klippa grenar som lägger efter röd linjen och ta bort delar som ser inte friska.
Obs
du kan göra beskärning nu.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.