GunBritt
29-07-2013, 13:25
[attachment=77775:larvtomat.jpg]Är det här en fjärilslarv? Hela växthuset är fullt och larverna äter upp både tomater, paprika och aubergine.
Gunbritt
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2013, 13:30
grönsaksfly de är väldigt vanliga på de växter du nämner, färgen på dem kan variera den går mellan grönt och brunt. Åtgärd skaka plantorna varje dag och döda larver som trillar till marken de är bra på att gömma sig så det är lätt man missar larver på plantor. Nästa år börja reagera då du ser små hål på bladen då kan man hinna mosa en stor del av dem när de bara är några mm stora.
Hej
Det är bra om du lägga duk under växter före, skaka dem, för att alla larver som ramla samla på duk och döda dem.
H.Bassam
Bläää!
GunBritt
31-07-2013, 21:33
Tack för hjälpen! En otrevlig gäst som jag fram till nu missat. Nu ser jag att det dräller av föräldrar i trädgården.
Och jag har bjudit in dem till växthuset alldeles själv genom att ha dörren öppen och solcellslampor tända hela natten. "Välkommen till mitt lilla larvBB. Här är varmt och skönt, inga farliga bevingade fiender - och jättegott om läckert käk."
Saneringen pågår men det är inte kul alls.
Gunbritt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.