Anella
Hej alla smile.gif jag är helt ny och behöver lite hjälp. Jag hittade den här växten i pappas trädgård och skulle gärna vilja veta vad det är. Tack på förhand.

[attachment=77781:v_xt.jpg]
CillaM
Fotblad, Podophyllum. Vilket kan jag inte avgöra. Frukten är giftig o ska hanteras med handskar när fröerna plockas. Sår du dom så har du 2 år på dig att vänta på grodd.
kerstin z5-6
Fotblad ev indiskt.
inne i frukten finns kärnor som kan sås om de tvättas rena från fruktkött och sedan sås nu i augusti sept .
Färska frö gror bäst. Gräv ner såbyttan och märk ut stället så har du egna i vår, kan ev ta längre tid.

de blommar tidigt på våren med tulpanliknande blommor i rosa eller vitt

Vetenskapligt namn är podophyllum

Frön och växtdelar är förvisso giftiga men inte frukten i sig. Dock smakar den beskt så inget att rek. Har aldrig haft handskar på när jag skördat frö dock.
tepa
Hej

Liknar mina Fotblad, tänkte jag genast då jag såg bilden. Indiskt Fotblad om jag minns rätt. Dom ska ha skuggigt läge och jag har planterat dom skuggigt. Nu såg jag tidigare i somras att där fanns så mycket högre växter framför så jag flyttade dom. Dom syndes knappt annrs.Har nog haft dom en tre fyra år kanske, men inte har jag sett att de skulle haft blommor?! Vad intressant. Nä, dom har nog inte blommat, månne jag har dom FÖÖR skuggigt då?!

Hälsn Tepa
kerstin z5-6
de vill ha silande skugga men blommar bra lite mörkare till
Du har nog bara missat blom då den kommer tidigt , nästan före bladutspringet, har du frukter så har de blommat

[attachment=77784:Podophyl...MGP9384x.jpg]
hittade inte min bild så lånade denna
Anella
Tack snälla ni för hjälpen. Nu ska jag ringa till pappa och berätta vad det är han har för växt, som han undrat.
tepa
Tack Kerstin. Då ska jag vara mera alert nästa år. Och så hoppas jag de skuggiga lägena nu är tillräckligt silande...Måste kolla om jag ser något som kunde varit frukt också.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon