johanna_zon3
[attachment=77782:01_L_k_r..._te_Rote.jpg]

Nu när körsbären mognar runtom i landet tar jag tillfället i akt att vackert be er om era urkärnade och utspottade körsbärskärnor.

Jag har påbörjat ett körsbärssåddprojekt och jagar nu söt- och surkörsbärskärnor för uppdrivning av grundstammar och försök till nya sorter. Projektet är på hobbynivå och det som driver mig är mitt stora intresse för fruktträd, sådd och en nyfikenhet på hur sorthybriderna kommer att formas.

Alla kärnor är intressanta av arterna P.avium och P.cerasus och moderträdet bör vara härdig från zon3(3) och uppåt. Alltså namnade sorter och vilt växande körsbär.

Om någon har kärnor att skänka bort mot ett frankerat, vadderat kuvert skicka mig ett PM.

/ Johanna Nyström , johanna_zon3
Huggorm
Lite sent, mina mognade och åts för flera veckor sedan. Intressant projekt i alla fall, du får gärna skriva mer efterhand som det går vidare.
Peztis
Mina sitter fortfarande på trädet men så högt att jag inte når. De frösår sig dock villigt i gräsmattan! sad.gif
Har inte en aning om vad det är men de är goda att äta som de är men framför allt att göra något med.

Är det av intresse får du gärna sända mig din adress. Lovar inte kunna skicka på en gång men så fort jag har möjlighet... Och träden tillåter...
johanna_zon3
Rackarns otur jag hade där då Huggorm. Jag berättar gärna hur det går allt eftersom projektet tar form.

Peztis, jag har skickat ett meddelande till dig :-) .
Gossen Ruda
Jag kommer att tänka på Häxorna i Eastwick. laugh.gif
kolmask
Jag kanske kan avvara en del. Jag har ett surkörsbär, känns lite som en vildsort för den sprider sig som rena ogräset. Just i år är det inte så många bär, men kanske kan jag få tag på några. Eller måste du veta vilken sort det är?
johanna_zon3
Kolmask, om du har en eventuell vildsort som sprider sig som ogräs vill jag verkligen ha alla kärnor som jag kan få. Jag behöver inte veta vilken sort det är, det räcker gott och väl att jag vet att det är surkörsbär.

Jag skickar ett meddelande till dig :-) .
Olausson
Det verkar som om Du "sår" många kärnor. Har Du observerat om det är skillnad på grobarhet om Dina hinkar står på jordenergier eller om de står fritt? Jag tänker mest på curry men även hartman och jordsprickor kan kanske ha betydelse. Jag vet att körsbärsträden inte trivs i curry.
Må gott
Agne
malcolm
Skulle ha köpt bigarråer häromdagen men de var övermogna och dyra så det blev plommon istället.
mamamaggan
Ursäkta men jag slänger in en egen fråga här. Har skrivit den redan i en annan tråd men inte fått så mycket svar.

Ska åka ner och plocka vildkörsbär strax norr om Vimmerby men vet inte om de är mogna än . Vad tror ni ?

Om jag får tag på de körsbären så delar jag gärna med mig av kärnorna. De körsbären ska vara något alldeles speciellt . De växer kring min mans mormors och morfars ödetomt .

När de bodde där så plockade de och sålde på torget i Vimmerby och folk förvissade sig om att verkligen var från Fallet som stället heter eftersom de skulle vara extra fina och goda.
johanna_zon3
Olausson, jag har ingen koll på jordenergier men jag kommer att ställa kärnsådderna där vår häck växte tidigare och den växte som ogräs så det är väl bara att hoppas på att det delvis berodde på det.

Malkom, vilken otur.

Mamamaggan, har du ingen som kan kolla på plats?
mamamaggan
Nej tyvärr men jag hade hoppats att någon i den trakten kunde tala om om körsbären är mogna. Vill inte gärna åka c:a 30 mil i onödan.

Hur är det med körsbären i andra trakter ?
johanna_zon3
Eftersom du förmodligen inte vet vilken sort så är det så gott som omöjligt att veta när bären är mogen på just ditt körsbärsträd. Sort och växtplats avgör när bären mognar.

Du har inget annat ärende åt samma håll eller kan åka iväg på en liten helgtripp bara helt appropå så här i sensommartid?

Peztis
Var i Kalmar i förra veckan och där var körsbären mer än mogna, båda träden vi har på tomten där.

Och ja, Johanna, jag har plockat kärnor av båda träden till dig. Önskar bara jag hade kommit iväg till träden med de helt svarta körsbären...
mamamaggan
Tack Peztis !!!

Då finns det en chans att de vilda körsbären norr om Vimmerby är mogna. Ska ta och kolla hur vi ska göra men vi borde nog åka ner i veckan som kommer.

johanna_zon3
Låter trevligt Peztis, jag har skickat ett meddelande till dig!
Sörgårdsnissen
hej!

Förlåt att jag lånar i din tråd av egetintresse innocent.gif

är i samma tankar som dig, förutom att jag hade tur för 2 år sen när det var mycket öppen jord och lite kärnor spontangrodde under söt o körsbärsträden.

Dom är nu snart ympdax-klara, laddar inför kommande vår. Haft epedemi av bladlöss (o nåt rådjur) så dom har vuxit sakta pga komplikationerna.

Hur ska du förädla dina kommande? skarv eller klyvymp?

johanna_zon3
Sörgårdsnissen, låna på du men jag tror att du får fler svar om du skriver en egen tråd om ämnet!

Jag kommer att testa mig fram när det kommer till förädlingsarbete. Har läst mig till att det är "enklast" att okulera men om du söker hittar en hel del om ympning och okulering på youtube.

Lycka till :-) !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon