Diozz
Hej allihopa!

Jag har nyligen köpt mitt första hus med min sambo och med detta hus kom såklart en stor(och en aning tråkig) trädgård som jag har stora planer för. Jag är uppvuxen på landet men det var längesedan jag planterade något alls.. finns många idéer med både japanskt inslag, kryddiga hörnor och mysiga passager. Ni kommer få se mig här en del sökandes efter råd och lära mig allt jag kan för att mina fröfingrar ska blomma ut och bli lika gröna som era:)

Så till saken....

I ett hörn av trädgården bakom en redskapsbod, vid en kompost i en slänt mot en å, härjar en blomma som jag blivit mycket förtjust i.
Nu funderar jag på om hur man på bästa sätt(om ens möjligt) förflyttar en bit utav denna blomman för dagen till en spaljé på framsidan av huset där jag från början tänkt att plantera humle...?

smile.gif
Diozz
CITAT (Diozz @ 30-07-2013, 23:37) *
Hej allihopa!

Jag har nyligen köpt mitt första hus med min sambo och med detta hus kom såklart en stor(och en aning tråkig) trädgård som jag har stora planer för. Jag är uppvuxen på landet men det var längesedan jag planterade något alls.. finns många idéer med både japanskt inslag, kryddiga hörnor och mysiga passager. Ni kommer få se mig här en del sökandes efter råd och lära mig allt jag kan för att mina fröfingrar ska blomma ut och bli lika gröna som era:)

Så till saken....

I ett hörn av trädgården bakom en redskapsbod, vid en kompost i en slänt mot en å, härjar en blomma som jag blivit mycket förtjust i.
Nu funderar jag på om hur man på bästa sätt(om ens möjligt) förflyttar en bit utav denna blomman för dagen till en spaljé på framsidan av huset där jag från början tänkt att plantera humle...?

smile.gif

Har kommit fram till att det troligtvis inte är en blomman för dagen... troligtvis nån liknande(ljust lila och vit typ åkervinda)... ska fotografera den i morgon...
Diozz
Näe ju mer jag läser desto mer osäker blir jag....
Diozz
Gav mig ut i regnet och fotade lite...

Ursäkta kvalitén på bilderna, knäppt med mobilkamera...
kerstin z5-6
TA inte in den vindan i trädgården! Den är ett veritabelt ogräs som kväver all i sin väg och den är i det närmaste omöjlig att gräva bort! Gäller både åkervinda och snårvinda, det är inte en blomman för dagen -de är ettåriga här.

Humle är även den ganska invasiv , men sprider sig inte över hela trädgården med frö som vindan kan göra.

Satsa på några fina clematis till spaljén i stället
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara snårvinda med, ett mycket besvärligt ogräs ifall man inte vill ha den för rötterna går djupt ner i marken och en liten rotbit kan bli en ny planta
Irene_L
Säger detsamma...ta INTE in den i trädgården!!! Det är världens besvärligaste ogräs! Jag har vinda i trädgården ( den har tagit sig hit på egen hand) och jag drar och drar och drar och blir aldrig av med den!!! ranting.gif
Alexander-VG-zon3
Rosenvinda - Calystegia pulchra är det, en som försöker få den att trivas i trädgården utan resultat synd.
Diozz
Om rosenvindan e som alla andra vindor får den nog stanna där den är...

Men den är väldigt fin för att vara ogräs och doftar gott gör den också... ; p

Irene_L
Det är nog ett bra beslut! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Jag tar gärna emot frön om någon har ? har letat länge efter frön och att sätta in plantor har inte gått så bra.
Diozz
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-07-2013, 14:00) *
Jag tar gärna emot frön om någon har letat länge efter frön och att sätta in plantor har inte gått så bra.

Jag är ny inom odlingsområdet men kan absolut ge det ett försök! smile.gif de verkar stortrivas där de står nu..
kerstin z5-6
ALEX jag tror inte en sekund på att det är rosenvinda-det är Calystegia sepium ssp. spectabilis snårvinda och den vill du inte ha jag lovar!

Calystegia pulchra har ett helt annat blomfäste och är betydligt tamare" än denna marodör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2013, 16:14) *
ALEX jag tror inte en sekund på att det är rosenvinda-det är Calystegia sepium ssp. spectabilis snårvinda och den vill du inte ha jag lovar!

Calystegia pulchra har ett helt annat blomfäste och är betydligt tamare" än denna marodör.

Ja du har nog rätt,, och ja skulle jätte gärna vilja ha den också yes.gif

CITAT (Diozz @ 31-07-2013, 14:47) *
Jag är ny inom odlingsområdet men kan absolut ge det ett försök! smile.gif de verkar stortrivas där de står nu..

Tack tar gärna emot frön och betalar såklart porto och om du kanske vill byta mot nåt annat frö tillbaka ?skickar pm
kerstin z5-6
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-07-2013, 16:33) *
Ja du har nog rätt,, och ja skulle jätte gärna vilja ha den också yes.gif
Tack tar gärna emot frön och betalar såklart porto och om du kanske vill byta mot nåt annat frö tillbaka ?skickar pm

Du e rolig du -minns vad jag sa , be henne sända en rotbit , minsta flisa blir en planta..sen vill jag höra vad du säjer om 2 år crazy.gif
koja72
oj, och jag som slet av revor av en vit liknande blomma, som såg så vacker ut och satte för rotning i vatten sweatingbullets.gif nu verkar den inte ta sig ändå, men jag norpade några revor som växt från en grannes tomt, ut över barnutemöbler och in i skogen, så nog växer det alltid och fort !!!
kerstin z5-6
nej! de kan täcka en bil .. och är världens värsta ogräs, ta inte in den, den är ingen "förvildad blomman för dagen # utan ett veritabelt ogräs
tulle
Jag tycker också de är vackra och har dem planterade i en kruka. Där gör de ingen skada.
kerstin z5-6
de självsår sig ..även i kruka
tulle
????? Det blir aldrig några frökapslar på mina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon