Trampendal
För minst fyra veckor sen tog min ena katt in en mus (levande). Jag brukar försöka få ut katt och mus vid dessa, ofta förekommande, tillfällen,
men denna gång släppte katten musen som snabbt gömde sig. Efter diverse försök att fånga den sprang den "in i golvet", vi har ett uppbyggt "podium"
i vardagsrummet där den tog sig in.

Flera gånger har jag sett den kika fram, men genast har en katt varit där och vips försvinner den igen.
Vi har gått här och väntat på att den där karakteristiska lukten ska uppstå, men icke.

Ikväll kom sonen och frågade varför det satt en död mus på mattan!
En död mus sitter väl inte sa jag och gick dit. Den var inte död förstås, men helt apatisk, så sonen tog den i handen, bar ut den och satte den i gräset.
Sen skulle han ge den mat tyckte han så han gick ut med lite kattmat men då var den borta (alla katter var inne).

Nu undrar jag om någon vet om en mus kan överleva fyra veckor (minst) utan mat och framförallt vatten?

Vet ju inte säkert att det är samma mus men...
Huggorm
Möss behöver äta och dricka väldigt ofta, jag tror inte ens de klarar sig två dagar utan. Så antingen var det en ny mus, eller så har den hittat något att knapra på under veckorna som gått
malcolm
Jag hade en mus under trossbotten i vardagsrummet förra året och den gjorde oss galna med sitt gnagande, visste först inte hur den lyckats ta sig ner där men till slut hittade sonen ett hål i parkettgolvet i vardagsrummet. Satte ut burfällor precis bredvid hålet men det ratade den, ville inte lägga ut gift eftersom vi har katt och jag köpte tom. en elektronisk musskrämma men den hade ingen effekt alls. Pulade till sist ner gift i hålet och ställde en tung högtalare över men gnagandet fortsatte men efter ett par veckor tystnade det. Vet inte om musen dog till sist eller vad som hände, trodde det skulle börja lukta med det gjorde det inte men det är inte alltid döda möss och råttor ruttnar och jag har hittat mumifierade djur flera gånger i elskåp och liknande på jobbet som har varit som torra skal. Det är vår katt som är boven i dramat när det gäller att få in levande möss men HUR skall man lära henne att det inte är populärt, har försökt med halsband med bjällra på men det går bara någon dag så har hon krånglat av sig halsbandet.
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 31-07-2013, 06:08) *
Möss behöver äta och dricka väldigt ofta, jag tror inte ens de klarar sig två dagar utan. Så antingen var det en ny mus, eller så har den hittat något att knapra på under veckorna som gått

Okej. Nåt ätbart kan den nog ha hittat där, men knappast vätska. Kan ju hända att den lyckats ta sig ut i huset då och då och druckit i kattskålen. smile.gif
Den var i alla fall väldigt dammig (full med dammråttor smile.gif ) så var den än varit syntes det tydligt att städningen är extremt undermålig i det här huset. whistling.gif
Trampendal
CITAT (malcolm @ 31-07-2013, 14:52) *
Jag hade en mus under trossbotten i vardagsrummet förra året och den gjorde oss galna med sitt gnagande, visste först inte hur den lyckats ta sig ner där men till slut hittade sonen ett hål i parkettgolvet i vardagsrummet. Satte ut burfällor precis bredvid hålet men det ratade den, ville inte lägga ut gift eftersom vi har katt och jag köpte tom. en elektronisk musskrämma men den hade ingen effekt alls. Pulade till sist ner gift i hålet och ställde en tung högtalare över men gnagandet fortsatte men efter ett par veckor tystnade det. Vet inte om musen dog till sist eller vad som hände, trodde det skulle börja lukta med det gjorde det inte men det är inte alltid döda möss och råttor ruttnar och jag har hittat mumifierade djur flera gånger i elskåp och liknande på jobbet som har varit som torra skal. Det är vår katt som är boven i dramat när det gäller att få in levande möss men HUR skall man lära henne att det inte är populärt, har försökt med halsband med bjällra på men det går bara någon dag så har hon krånglat av sig halsbandet.

Den här har vi inte hört gnaga alls, däremot har vi sett den då och då kika fram.

Jag har lyckats rätt bra med mina katter (tre stycken), det hörs om de har en mus med sig in genom kattluckan och då behöver jag numer
bara resa mig och säga hrm så försvinner både katt och mus ut igen.
Den här gången var jag inte alert nog bara.
Motti
Vi hade en mus på vinden i vintras som terroriserade oss med sitt gnagande i en vecka !vi lade upp råttgift och det tog ytterligare två dagar innan det blev tyst ,Möss klarar sig länge utan vatten om de har annat att gnaga på .Vi la ut råttgift även i gararget i vintras inget vatten där ,men tre döda möss plockade vi !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon