janisvikmanis
Har någon av er varit med om att ni fått en massa gaser i magen av körsbär?

Jag plockade dels biggaråer, dels de vanliga sura körsbären från toppen av trädet. De var klart mogna. Efter att ha smällt i mig 1/2 kg biggaråer fick jag våldsamt ont i magen. Det gick ju över efter några timmar

Jag testade med nyligen pressad körsbärssaft. Körd i råsaftscentrifug. Samma där. Magen började göra ont och producera massa gas.

Vad är detta? Det har aldrig hänt mig förut!

Är detta vanligt förekommande för färska körsbär/biggaråer?
Var de FÖR mogna? De satt högst upp och hade fått mest sol. Fåglarna ville inte ha fler biggaråer heller, tydligen.

Blir det någon skillnad på den sylt jag gjorde? Den kokade jag ordentligt och tillsatte syltsocker.

Jag är förbryllad. Fattar ingenting. Helmysko.

Finns det någon medicinman på luckan som vet att förklara? Läkare?
oliv
Som barn fick jag alltid höra att man skulle vara försiktig med att äta för mycket körsbär därför att man fick ont i magen. Men jag har inte råkat ut för det. Däremot med att äta för mycket av andra frukter (guava), då fick jag hemsk diarré.

Här hittade jag en intressant artikel som kanske kan förklara vad som händer: fruktosmage
Eva i Skåne
Jag tror körsbär liksom plommon är kända för att ge tillfälliga magproblem, typ diarre och magknip, i för stora dosen
malcolm
Jag har förmodligen plåtmage eftersom jag kan äta hur mycket plommon och körsbär som helst utan att få problem, samma sak med bönor och lök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon