monixa
Hur ser gyllenbärssmåplantorna ut?

Jag har fått upp två-tre stycken 3-4 cm långa pyttesmala plantor med pyttesmå hjärtblad, är det så de ser ut?
Towanda
Tja. =)

Hur många frön satte du? Det låter som att det skulle kunna
vara de som har kommit upp, när jag satte var det jättehög
grobarhet på dem. Nu är den största kanske 70-80 cm. =)
De är rätt taniga i början, men de tar sig.

Mvh,
Lena
Eva i Skåne
CITAT (Towanda @ 08-04-2004, 01:13)
De är rätt taniga i början, men de tar sig.

........oh ja, och på sensommaren är de grova som solrosstjälkar. Tro´t om du vill, men så är det.
MRLINDELL
Mina är typ 6 cm med 3 pladpar, de är lite lurviga på stammen som en del tomater men Gyllenbären har även småludd på bladen.
Det tar några veckor.
monixa
Tack för hjälpen!

Jag satte jättemånga frön men som sagt är det bara några få som alltså har grott hittills. Jag ska vårda de dära små skrangliga sakerna väl och hoppas att det kommer upp några fler. smile.gif
solkatten
Jag satte 10 frön direkt från en frukt som jag köpt i affären och de grodde så fint alla 10.
Prinsessan
Jag har tagit frön från en frukt, men går det att göra så? Blir det frukter av dom med eller bara en buske?
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir frukter även på de plantor du får från frön i köpefrukter.

Odla växten ungefär som busktomat i sommar. Plantera den i hink såsmåningom och ställ ut den efter avhärdning när det är varmt (vill ej ha temperaturer under +7-10C).
Eva St
Satte frö för några år sedan därefter har dessa plantor gett frukt år efter år och för säkerhets skull har jag tagit sticklingar från dessa plantor och de vill sig också jättebra. Känns som de ger mycket mer frukt nu än i början och det klart att de kommer ju igång snabbare än frösådden så övervintra dem och ta sticklingar så kan du gotta dig riktigt sedan.
Eva St
Almdalen
CITAT (Eva St @ 13-04-2004, 00:19)
Satte frö för några år sedan därefter har dessa plantor gett frukt år efter år och för säkerhets skull har jag tagit sticklingar från dessa plantor och de vill sig också jättebra. Känns som de ger mycket mer frukt nu än i början och det klart att de kommer ju igång snabbare än frösådden så övervintra dem och ta sticklingar så kan du gotta dig riktigt sedan.
Eva St

Hur vinter förvarar du dem? Jag provade ett år men de fick så mycket ohyra att jag var tvungen att slänga ut dem.
/Ingegerd
Eva St
Övervintar dem som Änglatrumpeterna i ca 10 grader och extraljus det har funkar jättebra
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon