oliv
Ja, som rubriken säger, så har jag inte lyckats att bekämpa ett myrbo. Förmodligen upptäckte jag skadan för sent. Jag har försökt med att strö ut kanel och cayenne.

Sedan har jag vattnat varje dag uppifrån (det är en kruka med vattenreservoir, inga hål i botten, men hål i sidan för avrinning).

Till slut testade jag Fun Light med Aspartam som vissa hävdar dödar myror. Men nix! Mina svartmyror fortsätter skyffla jord mot rosens stam som ingenting. Förmodligen är det som någon påpekat att myror när de bygger bo kan bygga så att vattnet inte rinner in i boet.

I helgen ska jag alltså omplantera hela krukan, vi får se hur det ser ut inuti... smile.gif
jaj-51
Det är nog bara omplantering, dränka krukan i vattenhink övernatten eller myr gift som hjälper.

P.S.
Fun Light och Aspartan är bara en av dumheterna som sprids på forum.
Finns en tråd om detta här på Odla.nu med hänvisning till fakta och ursprung.
oliv
CITAT (jaj-51 @ 31-07-2013, 15:06) *
P.S.
Fun Light och Aspartan är bara en av dumheterna som sprids på forum.
Finns en tråd om detta här på Odla.nu med hänvisning till fakta och ursprung.

Ja, du har rätt. Men tyvärr så drunknar de enstaka trådar där myten med Fun Light motbevisas i alla andra trådar. När jag söker här på odla så kommer det upp en massa trådar, men om jag inte går igenom alla då hittar jag bara de som säger att det fungerar.

Just därför tänkte jag det kan vara bra att upprepa i denna tråd. smile.gif
KRT
Jag har också haft myrbo i blomkruka, i mitt fall med en väderkvarnspalm i... Jag tog upp hela jordklumpen, spolade rent från jord (och myror) innan jag planterade om den i ny jord där jag blandade i myrr. Sedan vattnade jag ner mer myrr under en tid efteråt. Viktigt är nog att sätta krukan på något annat ställa, så inte några individer som var ute när du fixade krukan flyttar in igen...
oliv
Ja, jag tänkte tömma krukan utanför trädgården... naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon