Monarda
31-07-2013, 14:55
Till min förskräckelse hittade jag idag i källaren en låda med dahliaknölar som blev bortglömda i våras.

Stackrarna har nu legat där hela sommaren och ser ut som sparris. Vad gör man? Känns lite sent att plantera.
[attachment=77804:DSC_0371.jpg]
Jag hade planterat dem, så de har möjlighet att suga upp ny näring och vätska till kommande vila.
Anna-Karin Lundberg
01-08-2013, 06:14
Jag hade också planterat, så de får "ladda om" så gott det går inför nästa vår. Sätt dem i krukor så är det lätt att flytta undan dem för första nattfrosten i höst, så de kan leva så länge det går. I kruka är det också lätt att hitta knölen även om det inte blir så mycket blast. Kan vara lite svårt i rabatten.
Monarda
02-08-2013, 11:36
Nu är dom krukade och så får dom komma in i växthuset när höstkylan sätter in. Förhoppningsvis hinner dom samla kraft.
Eva i Skåne
02-08-2013, 12:59
En följdfråga.
Skulle dom klara sig till nästa vår om dom bara får ligga kvar?
Jag hämtade en massa hos min svärfar i våras och har fullt i rabatterna. Det var speciellt en av hans sorter jag är förtjust i, men dom flesta blommar inte ännu (knoppar) så jag vet inte om jag lyckats få med någon sådan.
Dom jag inte tog ligger kvar i en träbinge hos honom. Jag funderar på om jag kan hoppas på att plocka ett år till hos honom om jag inte fått tag i rätt.
Får de lite fukt så finns väl möjligheten, det är väl inte optimalt men faktum är att jag har i en kruka i växthuset idag fick små skott förra året och de fick ingen jord eller skötsel alls förra sommaren. De stod i en såbalja som det kom regnvatten i och de växte med några små skott, slängde in dem i garaget framåt hösten och i våras var det nytt liv där så då planterade jag den fint i en kruka.
Så ibland är de härdiga och ibland tvärdör de...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.