kangas
Vilket av dessa träd tycker ni är mest odlingsvärt? Jag är tacksam för alla möjliga synpunkter. smile.gif

Inget av dem är egentligen härdigt här där jag bor, men jag zonfuskar hejvilt och det brukar gå rätt så bra även med zon 1-2 växter.
Huggorm
Näsduksträdet är nog ändå min favorit, men där tulpanträd trivs blir de också riktigt tjusiga. Catalpa har jag experimenterat en del med och de är inte så kul i svensk klimat, det märks att de vill ha betydligt varmare väder
kangas
Tack för svar, Huggorm.
Ju mer jag läser om dem, desto vanskligare verkar det. Jag kanske ska skippa dem alla tre och klura ut några andra alternativ för min utvalda "special place".
jegi
Nej, nej - såklart ska du testa!
Då har jag testat Catalpa och närmare bestämt Catalpa x erubescens här i zon IV. Den har tagit sig bra och blir nog så småningom ett stort träd. Den fryser tillbaka en del och inte sällan avmognar den halvdåligt på höstarna men kompenserar detta väl genom kraftig nytillväxt. Den har blivit drygt 4 meter hos mig på kanske 5-6 år och blir härdigare och härdigare med åren. Blommar fint. Man ska nog ha lite tur för att lyckas med en sådan och jag tror att man ska välja just den varianten jag har (inköpt från Egnérs växter). En utmaning men det går med lite tur.
Tulpanträd satte jag ifjol och det var då ca 1,5 meter och överstod vintern väl men fröddes något i topparna. Tror den är härdigare än vad man anser i allmänhet. Ser ut att trivas.
Vad du än väljer så satsa på en så stor planta som möjligt.
Silur
Näsduksträd,

Skulle det klara sig i full sol eller är det halvskuggigt läge som gäller?

Jag bor nog i zon II/III (stockholm). Jag har ett ställe som är vindskyddat, sydost, väldränerat men har tillgång till fuktighet eftersom det är nästan längst ner i en slänt. Men det är full sol där.

Vad har ni för erfarenhet av näsduksträd?

Monaxe
Har ett näsduksträd och ett tulpanträd, bor ifs gynnsamt i zon 1-2. Tulpanträdet gillar inte blåst så till det bör man försöka hitta något skyddat läge med lä. Det står skyddat, i full sol och är nu ca 10 år.
Näsduksträden står mest i sol, delvis skugga, lite mindre lä. Också runt tio år.
Ingen av dem har blommat ännu, tyvärr.

Ska jag välja mellan dessa träd just nu väljer jag tulpanträdet eftersom det har så vackra blad. Kanske tycker jag annorlunda om någon av dem behagar blomma snart smile.gif

Tänk bara på att det blir stora träd, de tar plats!

Ginkgo Biloba är också ett härligt träd, ganska härdigt, vet att det finns uppe i Stockholm iaf. Har ett som står i full sol, fryser ner lite på vintern och växer lite långsammare, vilket är tacksamt eftersom även detta träd kan bli väldigt stort. Vackra blad, som egentligen är barr!
Bassam
Hej
Varför slösa tid och pengar eftersom information som följer växter skrev efter tusentals experiment.
Obs

Om man planterar växter på miljö som passar inte det, växter ska växa svårt, även om man göra bra skötsel.
H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 05-08-2013, 20:25) *
Hej
Varför slösa tid och pengar eftersom information som följer växter skrev efter tusentals experiment.
Obs

Om man planterar växter på miljö som passar inte det, växter ska växa svårt, även om man göra bra skötsel.
H.Bassam

Jag har mycket svårt att tro att det gjorts tusentals experiment med något av de tre träden i Sverige. Jag är också övertygad om att härdigheten kan förbättras avsevärt med rätt frömaterial. Om man inte försöker så händer inget.
sparvuggla
Näsduksträd tycker inte om packat jord. I Göteborg har man satt rep runt jubileumsträdet så folk kommer inte för nära och trampar på jorden.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.170401...rad-i-full-blom

Ludvig Johansson
Tulpanträd har ett vackert bladverk men blomningen dröjer. Catalpa x erubescens blommar just nu. Doftar underbart. Fryser ofta ned hos mig i zon 4 men kommer då tillbaka med jättestora hjärtformade blad så det gör inget. Catalpa ovata verkar klart härdigare, har inte fryst något de sista vintrarna men växer långsamt. Näsduksträd är nog mindre lämpligt för odling hos mig men kanske det funkar med rätt läge och individ. Jag är inne på mitt andre träd planterat skyddat i full sol och med hyfsad tillgång till fukt. Jag har tagit lite sommarsticklingar som det ska bli intressant att se om de tar sig. Ser fina ut hittills efter några veckor.

Jag gillar Catalpan bäst för att det är roligast. Tulpanträdet är förståndigast men kanske det är mer ett parkträd än något för vanliga trädgårdar? Om man kan tänka sig odla catalpa så kan man lika gärna pröva kejsarträd som kan få enorma blad. Lätt att föröka från frö, rotsticklingar på våren eller något svårare, sommarsticklingar.
kangas
Tack snälla ni för så mycket svar och synpunkter!
Det primära för mig är inte blomningen för jag vet att den dröjer på både näsduks- och tulpanträdet. Däremot har ju alla tre också vackra blad. Jag ska f.ö. genast kolla kejsarträd!
Andra tips på roliga träd mottages gärna. Det lär ska vara ganska hög växtzon här men jag tänker framförallt på ett väldigt gynnsamt läge där det kommer att finnas plats för något alldeles särskilt.
Vindskyddat, halvskugga men tyvärr åt det torrare hållet (men inte extremt på något sätt).

(Småländska höglandet, men jag har stewartia, gymnocladus, wisteria, halesia, nothofagus mm...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon