Netten
Jag har satt lite knölar och lökar i vanlig blomjord inköpt hos trädgårdsmästaren. Det var ingen billig säck kan tilläggas. Igår upptäckte jag ett vitt lager med mögel (ca 1,5 v efter plantering). ohmy.gif Jag försökte försiktigt skopa bort den angripna jorden. Idag ser det lika äckligt ut igen?! sad.gif

Konstiga är att jag använt samma jord till att skola om småplantor och där har inget mögel uppkommit blink.gif

Vad gör man åt detta? Klagar hos trädgårdsmästaren? Gillar läget eller vad? unsure.gif
uno
Lägg ett tunt lager sand-fint grus överst.
Eva i Skåne
Jag har också lite mögel i några av mina sådder, men minns från ifjol att det försvann efter ett tag och plantorna tog ingen skada.
har läst i en annan länk här att man kan blanda atamonlösning och duscha över jordytan om man vill. (Atamon är sånt som man kan ha i sylten för att den inte ska mögla)
Netten
Tack för svaren.rolleyes.gif

Kanske var det en dum fråga men som sagt det ser inget fräscht ut och jag vill ju inte gärna att det som planterats ska förfaras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon