Full version: Tjafs?
Gossen Ruda
Vad tänker ni när ni hör det ordet? Tjat och gnat? Jo, så är det för de flesta men för mig är det också byxor med utsvängda ben som först kom på 60-talet och sen återkom på 90-talet. Detta verkar dock vara ett göteborgskt ord så hur är det i övriga landet? Har ni hört talas om dessa tjafs?
*Stintan*
Nej aldrig.
RibesRubusVitis
Aldrig i den betydelsen, nej. Men ordet (och brallorna) påminner ju om såna där cowboybenskydd som kallas chaps.
Gossen Ruda
CITAT (RibesRubusVitis @ 01-08-2013, 15:03) *
Aldrig i den betydelsen, nej. Men ordet (och brallorna) påminner ju om såna där cowboybenskydd som kallas chaps.

Det kan vara ursprunget.
Huggorm
Ordet användes som sagt på 90-talet om de där byxorna, så jag känner igen det. Men inget jag använde själv, jag var lika ointresserad av kläder då som nu
Klint
Haha jag tänkte också på chaps men tjaffs det är för mej nån som säjer nåt helt oväsentligt.
Bee
Visst hade man tjafs på sig på den tiden det begav sig smile.gif slog vjeans med hästlängder. Vjeansen hade en tendens att gå sönder just i v-et som ju var vid knät.
Klint
Nä,men Vjeans de hade jag tyckte de va görsnygga!
Motti
Ja jag är ju uppvuxen i Vaggeryd och när min mormor såg minaförsta utsvängda byxor så sa hon att jag hade tjafs på dom ;)dom var ta mig sjutton större ner till än upptill ju rotfl.gif Någon som kommer ihåg "slopen"
malcolm
Jag har varken hört talas om chaps eller tjafs i byxsammanhang, däremot minns jag de förskräckliga tubbyxorna och jag hade tom. ett par på 70-talet. biggrin.gif
Anma
Jag har trott att tafs (grejen o ändan av fiskelinan så att firren inte ska kunna bita sig loss) hetat tjafs fram till förra sommaren eller så. Men i byxsammanhang har jag aldrig hört talas om tjafs.
mamamaggan
Tjafs sa vi om byxor som hade en kil av avvikande färg insydd nertill i sömmen. Då blev byxorna extra vida nertill.
pejori
Tror ordet "tjafsbyxor" är en lokal företeelse här i Göteborgstrakten med omnejd. yes.gif
Andra säger nog "utsvängda byxor" istället.
mamamaggan
Inte är det lokalt , vi i Mälardalen sa också tjafs men då som sagt om byxor med en insydd kil nertill.
Anki på Öland
08 och har aldrig hört ordet tjafs om byxor.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 01-08-2013, 14:39) *
Vad tänker ni när ni hör det ordet? Tjat och gnat? Jo, så är det för de flesta men för mig är det också byxor med utsvängda ben som först kom på 60-talet och sen återkom på 90-talet. Detta verkar dock vara ett göteborgskt ord så hur är det i övriga landet? Har ni hört talas om dessa tjafs?

Svennes byxor! Hepstars förstås vilka goa tider kompiskram.gif

Och denna fina låt
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 02-08-2013, 16:47) *
08 och har aldrig hört ordet tjafs om byxor.

Samma här
Gossen Ruda
Vi här i väst är närmare resten av världen. rolleyes.gif
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2013, 18:48)
1652272[/url]']
Vi här i väst är närmare resten av världen. rolleyes.gif

Jomenvisst tummenupp.gif
jaj-51
Ikväll spelar poppbandet No Tjafs på Hönö.

Vi har roligt i Göteborg laugh.gif
Eva i Skåne
Ett lustigt sammanträffande skedde idag.
Jag har aldrig hört ordet tjafs om byxor, men idag läser jag Viveca Lärns bok "Väster om Vinga" och där nämndes tjafs
Jag hade inte vetat vad det var om jag inte lärt mig i denna tråd. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon