Full version: Täckmaterial
Blomstersmurfen
Funderar på att ha pinjebark som täckmaterial i rabatterna där jag tänkte ha exotiskt tema rakt igenom. Vad tycker ni? Är det något annat material som ni tror blir snyggare? Det ska stå palmer, hibiskus, blåregn, musa basjoo (om jag får tag på någon), klängliljor och annat skojigt där. wub.gif
Pesco
Hm, vet inte erfarenhetsmässigt, men det låter snyggt. Vilken rabatt! Vilken zon bor du i och vad är musa basjoo? Jag funderar själv på en asienrabatt...helst vill jag ha en riktig djungel, men det funkar nog ej. Har nöjt mig (nöjt min fantasi: rabatten finns ännu ej) med härliga bladformer för för tankarna ditåt, dvs funkior, hasselört, bergenia och ormbunkar, plus bambu/elefantgräs.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det finns enormt snygga grussorter t ex här;

http://www.flisbyab.se/

som man kan testa de med.

Hälsar Ingrid
TeliaNet
Flisby AB?
har jag rek. förr för de håller till i min kommun.
Blomstersmurfen
Jag bor på Mälaröarna, zon 2.

Musa basjoo är en "perenn" bananväxt som kan bli enorm på en sommar, frysa ner på vintern och sen bli enorm igen nästa år (om man täcker ordentligt)... wub.gif Drakenius har dem (även bild finns att beskåda). Har inte lärt mig hur man länkar... Sorry.

Undrar vilket material som bidrar till bästa mikroklimatet för dessa lite känsligare växter? Det är ju jättesnyggt med både sten och pinje... Undrar också vilket som blir billigast. Det är ganska stora rabatter...
andreas i uppsala

Här är min musa basjoo. Som ni ser så har den just börjat växa, vilket betyder att den kommer att producera ett två meters blad varje vecka. Stammen består utav gamla blad. Den är härlig att ta på. Med tiden får den en äkta pseudostamm. Först i mitten av maj när vårfrosten garanterat är borta, då ska den i jorden. Man ska inte plantera den i ett allt för varmt läge för då slutar den växa(om man bor i uppland). Men full sol och mycket vatten och gödning ska den ha.

På vintern ska man bygga en bur, vira julgransljus eller ännu bättre värmekablar för vattenledningar som automatiskt går igång om det blir minus. Sen behövs isolering tex lecca,frigolit(stjärnor). Tak är också mycket viktigt. Man vill ju inte att den ruttnar.

Blomstersmurven, köp inte basjoo hos drakenius. Det är rena rånet att handla hos dem. Köp från the palm centre eller mulu som jag gör.

På tisdag kommer hybridkorkeken och agaphanus donau. biggrin.gif Nu ska jag gå och plantera citrussläktingen(poncirus). Det kanske blir upp emot 20 idag. Idag när jag vaknade kl10 låg tempen redan på +10.

För mer exoter ta en titt i mitt album
Exotic
CITAT (andreas i uppsala @ 09-04-2004, 11:26)

Här är min musa basjoo. Som ni ser så har den just börjat växa, vilket betyder att den kommer att producera ett två meters blad varje vecka. Stammen består utav gamla blad. Den är härlig att ta på. Med tiden får den en äkta pseudostamm. Först i mitten av maj när vårfrosten garanterat är borta, då ska den i jorden. Man ska inte plantera den i ett allt för varmt läge för då slutar den växa(om man bor i uppland). Men full sol och mycket vatten och gödning ska den ha.

På vintern ska man bygga en bur, vira julgransljus eller ännu bättre värmekablar för vattenledningar som automatiskt går igång om det blir minus. Sen behövs isolering tex lecca,frigolit(stjärnor). Tak är också mycket viktigt. Man vill ju inte att den ruttnar.

Blomstersmurven, köp inte basjoo hos drakenius. Det är rena rånet att handla hos dem. Köp från the palm centre eller mulu som jag gör.

På tisdag kommer hybridkorkeken och agaphanus donau. biggrin.gif Nu ska jag gå och plantera citrussläktingen(poncirus). Det kanske blir upp emot 20 idag. Idag när jag vaknade kl10 låg tempen redan på +10.

För mer exoter ta en titt i mitt album

Hej Andreas , Har du kanske länk till Palm cente & Mulu ?

MVH
andreas i uppsala
mulu

the palm centre

Här är länkar. Det är helt klart billigare än drakenius. Det som är lömskt med drakenius är att de inte räknar med moms när de skriver i priset.Sen kostar också frakten mellan 300 och uppåt till många tusen.

I detta fall är palm centre och mulu bäst.(mulu är bäst på banan) Särskilt på reorna i jan/feb är det jättebilligt på mulu och the palm centre.
Jag betalade 300kr för min 150 cm hög basjoo(nerklippt till stammen,80cm) Man behöver inte heller vänta länge. Det går faktiskt snabbare att beställa från utlandet än från sverige, i vissa fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon