Full version: Campula
Klint
Hej! I denna avdelning är jag inte så ofta,men nu vill jag ha råd.Jag köpte en Campula på Konsum den hade små klockor och var jättefin,den har inte torkat,bladen är friska och fina men klockorna har skrumpnat ihop.Hur ska man sköta den? Vad gör jag med den nu? Ska jag klippa bort blommorna kanske

[attachment=77819:7707264_...on_white.jpg]

Ja ni ser jag vet inte ens vad den heter! Campanula va de visst
kerstin z5-6
klipp överblommat och plantera i soligt väldränerat läge i trädgåden -den campanulasorten är perenn, ofta är det Campanula portenschlagiana som säljs äver övriga är perenner.
strandskatan
Ja, plantera ut den! Snart får du en hel matta av den!
Bassam
Hej

blommorna har skrumpnat ihop; det händer när de fattas vatten, under blom tiden växter behöver mycket vatten, så florist ger sina blommande växter vatten nästan varje dag, jag blir förvånad när jag såg detta, men på slutet gjorde jag som de gör, lägga vatten under dem, och vänta några minuter, sen de tar bort alla vatten som kvar.
H:Bassam
Klint
Men....ja tack för svaren,trodde det var en krukväxt och de trodde de som sålde också! Men det finns plats ute.Vatten har den fått och bladen är friska o fina.Vad ska jag då hitta på i fönstret tänk tänk tänk.
mojan
Visst är det en krukväxt.
Klipp bort det vissna. Vänta och se.
kerstin z5-6
Nej, det är en perenn närmare bestämt en stenparti perenn , att den sedan säljs som krukväxt är en helt annan sak! den mår mkt bättre ute .
Så är för övrigt även den dubbla campanulan som ofta säljs som krukväxt på våren , den som ser ut så här
dubbel campanula

Gäller i stort alla campanula som säljs som sk krukväxter ...

Går tom i z 5-6 som perenner
Klint
Nu står den ute visserligen har jag inget stenparti,men det blir nog bra ändå.
Hade en liten grillfest i onsdags då fick jag en pelargon den får stå i toafönstret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon