Gossen Ruda
01-08-2013, 19:17
Nedan förekommer det uppgifter om att ekar även tillväxer på längden. Då slog det mig en uppgift jag läst i en lokaltidning och beslöt mig för att kolla. Trädet nedan växer i Krokängsparken i Göteborg. Långt uppe i trädet sitter det en stor sten fast i en klyka. Den som berättade påstod att han som barn, mer än 50 år sen, tillsammans med en kompis rullade stenen nedför berget och blev väldigt förvånade när stenen fastnade i trädet. Sen skulle trädet ha växt på längden och därmed lyft upp stenen. Det verkar slående men samtidigt finns det en möjlighet att stenen hamnat på den höjden redan från början och att hans minne sedan förvanskats. Det skulle vara kul om någon riktig trädkunnig skulle kunna bekräfta eller dementera uppgifterna.
Huggorm
01-08-2013, 19:42
Jag vill hävda att det är omöjligt att träd sträcker ut stammen, men jag är ju knappast någon expert
Monarda
01-08-2013, 19:47
Jag har då inte vågat såga av grenen på min lilla ek som jag frågade om, vet varken ut eller in. Vad är det för knölar nederst på stammen som man ser på Rudas bild? Har det suttit grenar där?
Gossen Ruda
01-08-2013, 20:18
Jag förmodar att det är övervallningar där det funnits grenar.
(Första april är ett tag sen nu .. ) Träden växer radiellt i cambiet mellan bark och ved samt i längd i form av toppskott. Varför skulle vi annars behöva stamma upp träd? och då kunde kanske ett åldersmått vara grenvarvsavstånd på t.ex gran...
Gossen Ruda
03-09-2013, 16:51
Jo, så är har det alltid varit. Nu har det dock kommit två uppgifter som talar emot detta och då måste detta genomlysas innan man fattar ett beslut.
mamamaggan
03-09-2013, 18:40
Pappa och jag karvade in våra initialer i en tall när jag var väldigt liten. Inte satt de kvar på samma höjd , de satt mycket högre , 15 år senare.
Huggorm
03-09-2013, 19:51
Jag har taggtråd i alla träd som står runt min äng, efter att de använde småträd som stängselstolpar på 40-talet. Och eftersom taggtråden fortfarande sitter på ungefär 1 meters höjd undrar jag hur högt den satt från början

Faktum är att trädkronor sjunker något med tiden. Träd är så tunga att rötterna inte riktigt kan hålla det uppe så stammen sjunker en aning när rötterna ger efter och böjer sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.