Monarda
01-08-2013, 19:31
Har ni testat något nytt i år? Själv sådde jag hjälmböna för första gången. Den var lite trög i starten men nu har den verkligen kommit igång.
Kommer jag definitivt att ha även nästa år.
[attachment=77820:DSC_0408.jpg]
Stjärnsnäs
01-08-2013, 20:06
Grodde på två dagar, men växte riktigt långsamt i början. Vid planteringen i slutet av maj så var de inte högre än 30 cm. Nu är de snart 3 m och klättrar på ena sidan av en ställning av armeringsnät. De är verkligen snygga, fantastisk färg på stjälkar, blad och blommor. Ska absolut ha dem nästa år också. Har inte testat att tillaga några ännu så jag vet inte om bönorna är lika intensivt lila som skidorna.
Eva i Skåne
01-08-2013, 20:15
Tyvärr Stjärnsnäs så tror jag färgen försvinner och du får gröna bönor om du kokar dom.
Så är det i alla fall med lila vaxbönor.
En vacker växt. Jag gissar att den inte odlas i första hand för att ätas.
Anna-Karin Lundberg
02-08-2013, 05:26
Jag var hos en bekant förra sommaren, han hade blåa vackra blommor som jag knyckte frön ifrån. Det visade sig vara vanligt lin. De grodde fort och lätt och jag satte flera plantor i varje kruka. Det har blivit långa stänglar, en från varje frö och i toppen sitter små fantastiskt söta blåa blommor. Men blomningen var kort, några dagar, och nu är det fröställningar där. Ska nog inte sätta igen, även om blommorna var söta.
Köpte också fuchsia i England i våras. De överraskade med enorma blommor i härliga färger. De kommer jag absolut försöka övervintra. Jag har också för första gången zuchini i kruka, jättekul! Blir nya plantor nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.