Nadjas75
Dessa perenner växer i min rabatt, och jag vill gärna veta vad de heter. De blir nästan två meter höga, blommorna är små knallgula och i stort sett doftlösa. De drar till sig bin och humlor, men även mindre flugor trivs bland dem. Kan man flytta dem och i så fall när på säsongen? Jag bor i zon 5. Tacksam för all hjälp jag kan få. Fler bilder kan mailas.
Anders zon 1
Kanadensiskt gullris. Kan bli ett ogräs. Sprider sig dessutom ohämmat på en del ställen i naturen och räknas som en problematisk invasiv art.
Nadjas75
Oj, tusen tack för snabbt svar! Äntligen ett namn på denna växt! Att det växer ohämmat kan jag hålla med om till viss del, nämligen på höjden i mitt fall. De blir högre o högre för varje år som går, däremot verkar de inte sprida sig utan håller sig på samma ställe varje år.
Gossen Ruda
Den utvidgar långsamt sitt område med några cm per år, man sen fröar den av sig också.
Nadjas75
Är det någon som vet om och när man kan flytta på plantorna?
Eva i Skåne
Det kan du absolut göra. Gräver du upp och vill ha fler kan du säkert dela också. Om det är en kompakt rotklump kan du klyva med en spade
Det bästa är nog att vänta en månad eller så, men är det inte torrt i marken går det nog när som.
Jonas L
Se upp bara så att du inte sätter det någonstans där det kan sprida sig. Hos mig konkurrerar det lätt ut t.ex. kirskål. Ändå har jag det avsiktligt på ett ställe (ska bytas ut snart).

Första året gjorde jag dessutom misstaget att slänga alla de torra pinnarna i komposten på vårkanten. Det armerade bra, den komposten gick inte att röra i på ett år. Sen har jag blivit tvungen att skaffa en kompostkvarn för att hantera de jäklarna.
Nadjas75
Låter bra att de går att flytta för jag tycker inte att de är otrevliga, utan jag vill bara byta plats. Kanske ska man vänta tills de blommat färdigt? Jag gillar att de blir så höga (som sagt nästan 2 meter nu!!) då det blir så lummigt.

Ja de blir knallhårda när de vissnat, så jag tar med de avklippta "stammarna" när jag besöker soptippen med annat trädgårdsavfall varje höst.

Faktiskt så verkar de inte konkurrera med något i min rabatt, så peppar peppar!

Tusen tack alla för jättefina tips, det uppskattas verkligen blomma.gif
Eva 33c
Jag gillar den också, men jag rycker fröplantor lite överallt i rabatterna där jag inte vill ha den. De torra stänglarna använder jag ofta som stöd till mina tomatplantor under uppdrivningen på våren, funkar lika bra som vilken trä eller bambupinne som helst tummenupp.gif
kerstin z5-6
Bered dig bara på att de ev återkommer på originalstället biggrin.gif
Nadjas75
Åhå, det var ett bra tips det att använda som stöd, det tackar vi för tummenupp.gif

Jo jag kan nog tänka mig att de kan komma tillbaka, men då får jag helt enkelt rycka upp det som ev dyker upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon