Peztis
Sent igår var jag ute och slängde sopor och när jag sedan skulle gå in såg jag något som hängde under trappräcket. Vad i hela friden!? Trodde först det var en fladdermus som hängde där, så såg det ut i mörkret. Sprang in efter en ficklampa och fick då se detta:

Jag har lånat bilden från nätet (tog kort själv men orkar inte ladda ned...).

Det är alltså två pantersniglar som parar sig. Såg heläckligt ut!

De hängde i en lång "slemsena" på ca 20 cm.
Gossen Ruda
Kul att du fått se det. Notera att det som hänger ner i spiral är könsorganen som sniglarna krängt ut ur kroppen. Yttre befruktning. biggrin.gif
Peztis
Jo, det var väl intressant så sitt sätt. biggrin.gif
Monarda
Verkar ju ganska praktiskt giggle.gif Jag har faktiskt en hel del pantrar i trädgården och jag är väldigt rädd om dom.
[attachment=77829:P7261161.jpg]
Eva i Skåne
Äcklig bild i alla fall Peztis
CillaM
Fascinerande och underbart smile.gif
pejori
CITAT (CillaM @ 02-08-2013, 23:23) *
Fascinerande och underbart smile.gif

yes.gif Naturen är fantastisk.
Tycker det är en vacker bild. wub.gif
Peztis
Jag är också rädd om mina pantersniglar - inte vinbergssnäckorna, dock. Dem förpassar jag litervis till andra sidan vägen så kan de få mumsa där i stället.
CillaM
o jag som är så fascinerad över vinbergssnäckorna.... wub.gif
Peztis
Fast det är inte lika fascinerande när man ser allt de skövlar här i min trädgård! I år har de varit rätt lugna, antar att det är för att det har varit så torrt, men förra året kunde jag plocka 5 liter på en vända. Och de mumsade i sig mycket, framförallt av de späda nysådderna så klart men även annat.

Pantersnigeln tror jag bor i min gamla brunn. Eller det är väl plural, förresten! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon