Tehthing
Planterade två st hydrangea annabelle för ett par veckor sedan. Den ena har tagit sig väl och växt på skapligt medans den andra stått och trampat vatten i princip, har tagit sig aningen på slutet men ligger efter en del. Men redan andra veckan började den lilla få "utslag" på bladen typ som "hål" svarta sådana som spred sig. Det har nu kommit på den stora också, inga av dom andra växterna har något liknande runtomkring. Jag undrar vad detta kan vara och hur jag ska åtgärda det. När jag vattnar ser jag till och vattna rejält. Var ofta i början men har lugnat mig nu sista veckan. Som sagt, åtgärder? Är det någon svampattack/mögel eller liknande? Är inte på alla bladen men en del. [attachment=77833:bild1.jpg]
CillaM
Vi har haft extremväder länge och i mina ögon ser det ut att vara torkskador. Även om du vattnat som sig bör så fortsätt vattna och vattna, det tar inte växten skada alls av. Vattna däremot INTE på bladen då dessa i solgasset blir som förstoringsglas på bladen och bränner hål i dom. En rotvattnare hade varit bra att införskaffa, då går vattnet direkt ner till rötterna.
Bassam
Hej

Jag ser att den attackerade från svampsjukdom, svampen attackerade rötterna, om den saknar vatten, växter blir vissna, vad ska du göra:
1 Ta bort skadad delar och bränna dem.
2 Lämna jorden torka mella vattning.
3 Blanda jord med lite kol.
4 Isolera den från andra växter till den blir frisk igen.

H.Bassam
Tehthing
Fått olika svar. Den ena av dom två har blivit bättre sista dagarna då jag vattnat på än mer. Den andre dock har blivit aningen sämre, eller rättare sagt bladen som redan var dåliga har blivit sämre. Frågan är, är det pga värmen/torkan och att man vattnat när solen stått på som gjort det eller är det som Bassam säger en svampattack som gör att jag måste ta väck bladen som är skadade etc? Grannen var inne på Cillas spår men var inte 100
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon